سه شنبه / ۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۴۵۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برداشت نوبرانه گندم آغاز شد/ هشدار نسبت به خروج غیر قانونی گندم از مرز‌های کشور

ایمانی از آغاز نوبرانه برداشت گندم از پنجم فروردین در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ، از برداشت نوبرانه گندم خبر داد و گفت: برداشت گندم از پنجم فروردین در استان سیستان و بلوچستان آغاز خواهد شد.
 
وی افزود: امسال برداشت گندم به سبب شرایط جوی و رشد گیاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمی به تاخیر افتاده است.
 
ایمانی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی در تمامی استان‌ها پیش بینی می‌شود که تولید گندم در سال زراعی ۹۸_۹۷ به ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن برسد که با این وجود خودکفایی همچنان استمرار خواهد داشت و نگرانی در خصوص تامین نیاز داخل وجود نخواهد داشت.
 
بیشتر بخوانید: آیا نرخ ۱۷۰۰ تومانی گندم جوابگوی هزینه‌های کشاورزان است؟
 
نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با انتقاد از قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم همانند سایر محصولات کشاورزی نسبت به تورم و هزینه‌های تولید مناسب نیست، واقعی نبودن قیمت خرید تضمینی گندم موجب شده است تا پای دلالان به خرید گندم باز شود.
 
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، شاهد ورود دلالان و واسطه‌ها به عرصه خرید گندم هستیم به طوریکه بسیاری از واسطه‌ها قبل از بدست آمدن گندم، محصول را با قیمت بالاتر از خرید تضمینی از کشاورزان پیش خرید کرده اند.
 
ایمانی نسبت به قاچاق گندم از مرز‌های کشور هشدار داد و گفت: دلالان با خرید گندم از کشاورزان و احتکار در داخل اقدام به خروج غیر قانونی گندم و آرد از مرز‌های کشور می‌کنند یا با قیمت‌های گزافی گندم تولیدی کشاورزان را به دولت می‌فروشند.
 
این مقام مسئول در ادامه افزود: اگرچه بار‌ها نسبت به خروج گندم از مرز‌های کشور به مسئولان دولتی هشدار داده ایم، از این رو انتظار می‌رود با بکارگیری برخی تمهیدات در بحث خرید اعم از اعطای مشوق یا پرداخت آنلاین مطالبات گندمکاران، کشاورزان را ترغیب کنند تا گندم تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل دهند.
 
نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه خواهان این موضوع نیستیم که گندم تولیدی از کشور خارج شود و مجدد برای تامین نیاز داخل دست به سوی کشور‌های بیگانه دراز کنیم، از این رو براساس پیش بینی و اطلاع رسانی لازم انتظار می‌رود که دولت تمهیداتی را به کار گیرد چرا که کشاورزان به سبب تامین هزینه‌های خود حاضرند که گندم تولیدی خود را حتی ۵۰ تا ۱۰۰ تومان بالاتر از قیمت تضمینی گندم به واسطه‌ها بفروشند.
(سه شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸) ۱۰:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها