یکشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۰:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۳۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توزیع میوه شب عید در 4464 غرفه سراسر کشور تا 20 درصد زیر قیمت خرده فروشی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بابیان اینکه توزیع میوه شب عید امسال در 4464 غرفه سراسر کشور تا 20 درصد زیر قیمت خرده فروشی عرضه می‌شود، گفت: مراکز عرضه 20 درصد و سهمیه استانی 33.6 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به وضعیت تأمین و ذخیره‌سازی، توزیع و قیمت میوه شب عید اعلام کرد: بر اساس مصوبه تنظیم بازار مورخ 29 آذر وزارت جهاد کشاورزی متولی تأمین میوه شب عید شد و بر اساس تصمیم کمیته ملی ستاد تنظیم بازار قرار شد 30 هزار تن سیب و 40 هزار تن پرتقال ذخیره‌سازی شود.
به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در حال حاضر 37 هزار تن پرتقال از استان‌ها درخواست شده که این حجم میوه کامل برای آنها ارسال شده است. 30 هزار تن سیب تأمین و به استان‌ها حمل شده است و 6 هزار تن هم ذخیره استراتژیک در اطراف کلانشهرها ذخیره‌سازی شده است.
*هیچ نیازی به واردات نیست/میوه شب عید از داخل تامین شد
شیرزاد با بیان اینکه میوه شب عید امسال به حد کافی از داخل کشور تأمین شده و هیچ نیازی به واردات وجود ندارد،گفت: سهمیه میوه استان‌ها بر اساس تصمیم کمیته راهبردی تنظیم بازار تعیین  و به استان‌ها ارسال می‌شود که طی سال جاری 3 استان افزایش سهمیه داشتند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: تاکنون 4215 تن حواله سیب درختی صادر شده و 1500 تن سیب در کشور توزیع شده است.
به گفته شیرزاد، طی 2 روز گذشته که توزیع میوه شب عید آغاز شده است در مجموع 4 هزار تن سیب و پرتقال در سطح کشور توزیع شده است.
*رشد 26 درصدی مراکز عرضه و 33 درصدی سهم استانی میوه شب عید در سال جاری
شیرزاد گفت: امسال 4464 غرفه در میادین غرفه و تره‌بار، مراکز توزیع تعاونی‌ها، صنوف، شهرداری‌ها و فروشگاه‌های مصرف، میوه شب عید توزیع می‌کنند که امسال مراکز عرضه نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته و همچنین سهمیه‌های استانی هم 33.6 درصد بیشتر شده است.
*قیمت میوه شب عید تا 20 درصد کمتر از خرده‌فروشی‌ها
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه تعیین قیمت امسال در اختیار کمیته‌های راهبردی استانی است، گفت: این کمیته با بررسی قیمت‌ها، قیمت سیب درختی را 10 تا 15 درصد و پرتقال والنسیا را 15 تا 20 درصد زیر قیمت خرده‌فروشی عرضه خواهد کرد و توزیع میوه شب عید حداقل تا 20 فروردین ادامه می‌یابد.
*میانگین قیمت پرتقال 3600 تومان
وی با اشاره به وضعیت قیمت‌ها در دو روز گذشته گفت: میانگین قیمت پرتقال تامسون 3600 تومان، پرتقال والنسیا 4700 تومان و سیب 7500 تومان بوده است.
شیرزاد گفت: به عنوان مثال در اردبیل قیمت سیب کیلویی 6000 تومان و پرتقال تامسون 3500 تومان، تهران سیب کیلویی 7000 تومان و پرتقال تامسون حدود 4000 هزار تومان در غرفی که برای توزیع میوه شب عید در نظر گرفته شده توزیع شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی گفت: میوه تنظیم شب عید در تمام غرف‌های میدان تره‌بار، فروشگاه‌های مصرف، تعاونی کارمندان و صنوف عرضه می‌شود.
وی گفت: این غرفه‌ها در سطح شهر با نصب بنرهایی مشخص است و در آنجا میوه‌ها با قیمت تنظیم بازاری عرضه می‌شود.
شیرزاد با بیان اینکه مراکز عرضه توزیع میوه در سطح کشور امسال افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است، گفت: در شهر تهران 300 غرفه، اردبیل 115 غرفه، البرز 160 غرفه، خراسان رضوی 347 غرفه، کرمان 134 غرفه، اصفهان 183 و یزد 193 غرفه برای توزیع میوه شب عید دایر است.
*راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی فروش قیمت میوه شب عید برای اولین بار در کشور
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی همچنین خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار سامانه‌ای طراحی شده که تمام مراکز عرضه میوه شب عید دستگاه‌های پوز وصل شده که مستقیم به بانک مرکزی مربوط می‌شوند و مسئولان مرتبط دسترسی کامل به آن دارند که تمام مراحل کاملاً شفاف نشان داده می‌شود.

(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۲۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها