یکشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۴۳۵۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

روایت بیماری تب برفکی در داودآباد/ بیماری از کشورهای همسایه می‌آید

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اعلام کرد: بیماری تب برفکی در منطقه داودآباد کاملاً کنترل شده است و بیماری بیشتر از کشورهای همسایه مثل افغانستان و پاکستان منتقل می‌شود.

مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من اعلام کردند که قطب تولید و پرواربندی دام استان مرکزی به ویژه در منطقه داودآباد گرفتار بیماری تب برفکی شده‌ و لاشه‌ها در اطراف این شهر رها شده‌اند.
 
در گزارش مردم آمده است در روزهای اخیر بیماری تب برفکی با سرایت به دامداری‌های داودآباد خسارت‌های فراوانی را به دامداران این شهر وارد کرده است و متأسفانه دامپزشکی این استان طرح‌هایی را برای ارائه واکسیناسیون تب برفکی در شهر داودآباد اجرا نمی‌کنند.
 
خبرگزاری فارس هم گزارش تصویری از تلفات دام در این منطقه منتشر کرده است.
 
برای اطلاع بیشتر درباره این مسائل با محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت‌وگو کردیم.
 
وی در پاسخ به این سؤالات گفت: داودآباد منطقه‌ای است كه به تازگی به شهر تبدیل شده اما تمام خانواده‌ها دامدار هستند. برخی خانواده‌ها 300 تا 400 گوسفند و تعداد زیادی دام بزرگ دارند.
 
شانقی تأکید کرد: که تب برفکی بیماری بومی است و امسال هم همانند سال‌های گذشته در این منطقه وجود داشته است، تب برفکی بیماری ویروسی است و به دلیل اینکه کشورهای منطقه درگیر این بیماری هستند ریشه‌کنی آن بسیار سخت است و دهه‌های طولانی است که این بیماری سالانه در کشور ما تلفات می‌گیرد.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: همجواری با کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان که مرکز اصلی این بیماری هستند باعث شده مقابله با این بیماری در کشور ما  سخت باشد. قاچاق دام از کشورهای افغانستان و پاکستان به کشور ما باعث شده تا شرایط بسیار دشوار باشد.
 
وی در عین حال تأکید کرد: که علی‌رغم اینکه تلفات امسال 11 رأس گوساله و 35 رأس دام سبک در داودآباد و چند کانون اطراف بوده اما نسبت به سال گذشته این تلفات کاهش شدیدی داشته است.
 
به گفته شانقی، سال گذشته تلفات تب برفکی در این منطقه 45 رأس گوساله و 145 رأس دام سبک بوده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی درباره دلایل شیوع بیماری تب برفکی در این منطقه گفت: تراکم دام‌ها در این منطقه که به حدود 20 هزار گوسفند می‌رسد و همچنین فصل گوساله‌ریزی که معمولاً بهمن و اسفند است شرایط را برای بروز این بیماری فراهم کرده است.
 
شانقی ادامه داد: ماه‌های بهمن و اسفند در این منطقه گوساله‌ریزی می‌شود و احتمالاً دام‌هایی که از مناطق اطراف خریداری می‌شوند و به این منطقه می‌آیند شاید دچار بیماری بوده و یا واکسن آن را نزده باشند. و اینها شرایط بروز بیماری را بیشتر می‌کند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: با اقداماتی که در این منطقه انجام شد این بیماری در حال حاضر تحت کنترل است و بیماری تداومی ندارد.
 
به گفته این مسئول، با همکاری شهرداری و شورای شهر این منطقه ضدعفونی تمام دام‌ها و خانه به خانه انجام شده، به تمام دامداران آموزش‌های لازم انجام شده است و واکسن‌ دام‌ها از ابتدای بهمن ماه زده شده و بیماری تحت کنترل است.
(یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۶:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها