شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۸۴۳۱۹
گزارشگر : ۳۶۳۲
mbanews
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

سحرخیز 86 ساله شد

مجموعه ی زعفران سحرخیز امسال با تکیه بر اعتماد و کیفیت 86 سالگی اش را جشن گرفت و موفق به کسب جایزه ملی نشان تجاری (برند) برتر ایران شد. فرزاد سحرخیز ضمن اعلام این مطلب از فراز و نشیب های شکل گیری و توسعه ی برند سحرخیز در بازار ایران و بین الملل می گوید که آنچه درذیل می خوانید حاصل این گفتگوست:

اعطای جایزه ملی و نشان تجاری برتر (برند) سال 97 به مجموعه سحرخیز را چگونه ارزیابی می کنید؟
با تکیه و تاکید به سه اصل مهم که اشاره می شود این جایگاه برای مجموعه ایجاد شده است.
1- سحرخیز برند شاخص و نمادین در تولید و بسته بندی زعفران ایرانی است.

2- مروج و حامی حال خوش و لحظه های شاد است.

3- برندی غرورآفرین در عرصه ی جهانی و دارای جایگاه رهبری در کیفیت و سلامت است.

مارکتینگ محصولی مانند زعفران در بازارهای داخلی و خارجی به چه رویکردی انجام می شود؟
اصولاً مصرف زعفران در دنیا بیشتر جنبه ی دارویی و درمان دارد و خواص ضد افسردگی ضد سرطان دارد برعکس بازار داخلی که زعفران درسفره ی ایرانی بیشتر جنبه ی تزیین غذا دارد. لذا درحوزه ی صادرات محصول زعفران که جزء کلیدی ترین اقلام صادراتی ایران است اقبال زیادی در بازارهای بین المللی وجود دارد که شاکله ی همه ی آنها اعتماد را می سازد و این موضوع به عنوان جوهره ی برند سحرخیزنقش مهمی درموفقیت این مجموعه داشته است.

با توجه به این موضوع که زعفران کالایی سلامت محور است تلاش های موثری در رابطه با تولید محصول ارگانیک و آموزش کشاورزان استان خراسان به عنوان قطب مهم تامین زعفران این شرکت صورت گرفته که گام های بزرگی درجهت تقویت برندینگ درسطح 5 قاره ای که بازار هدف صادراتمان هستند پوشش داده است.
 

همچنین خط قرمز سحرخیز صادرات محصول به شکل فله است که بیشترین آسیب به این کالای صادراتی استراتژیک از طریق شرکت هایی بوده که به این شکل محصول زعفران را به دنیا صادر کرده بودند.

لذا بر همین اساس توسط نیروی انسانی مجرب و آموزش دیده درون مجموعه اقدام به طراحی و بسته بندی حرفه ای کردیم. البته همه ی اقداماتی که درحوزه ی تبلیغات و مارکتینگ انجام می شود درون مجموعه با استفاده از نیروی انسانی با تجربه ومتخصصی است که براساس سیاست های سازمان اقدام به تولید محتوای تبلیغاتی و خط مشی آن می کنند.

فرهاد سحر خیز
بسته بندی درمورد محصول زعفران با چالش های زیادی در بازارهای بین المللی مواجه بوده است.نظرتان راجع به این موضوع بفرمایید؟
این موضوع که سال ها مورد بحث قرارگرفته که چالش اصلی زعفران ایران دردنیا بسته بندی است و موضوعاتی که در رابطه با کشور اسپانیا و تلاش آن برای کسب بازار بیشتر مطرح شده به اعتقاد من موضوع اصلی نیست بلکه آنچه مهم است اقدامات بسیار مهم و سازمان یافته ای است که اسپانیا طی سالیان متمادی با توجه به اصول تحقیقات بازار و مارکتینگ بسیار سازمان یافته و علمی انجام داده است و توانسته سهم بزرگی را بر این مبنا برای خود کسب کند. مشکل اصلی زعفران ایران ضعف بازایابی است.

در حالی که بسته بندی شرکت های تولید کننده زعفران در سال های از بعد طراحی و کیفیت قابل رقابت با نمونه های خارجی است.

در شرکت سحرخیز در گروه های کالایی نظیر زعفران،زرشک، آلووانواع دم نوش و چای بر پایه ی زعفران و ادویه های مختلف بسته بندی ها با طراحی اصیل ایرانی به عنوان سفیرفرهنگ اصیل ایرانی دربازارهای جهانی حضور پیدا می کنند که این اقدام ضمن معرفی سحرخیز معرف فرهنگ ایرانی نیزمی شود.

برای ارتقا و حفظ موقعیت برند سحرخیز به عنوان نسل سوم این مجموعه چه اقداماتی انجام شده و چه کارهایی را در دست اجر دارید؟
به اعتقاد من آموزش نقش مهمی در روند توسعه ای برند می تواند داشته باشد، لذا براین اساس مجوز تاسیس دانشگاه علمی کاربردی با محوریت آموزش کشاورزان برای ارتقاء کیفیت تولید وارتقاء کیفی کشت و روش های نوین در نظر گرفته شده که ازمهرماه امسال اقدام به جذب دانشجو می کند.همچنین حفظ جایگاه راهبردی که بر4 اصل استوار است پیوسته مد نظر قراردارد، که شامل 1- تمامیت به مفهوم کامل و تمام بودن وحرمت نهادن به مفهوم آنچه برند ادعا میکند 2-اصالت: به مفهوم بودن وعمل کردن همراستا آنطورکه برند معرفی شده وتعهد داشتن به گفته ها 3--سبب سازومنشاء بودن یعنی جریان ساز پایداردرکشاورزی و صنعت وآموزش درحوزه ی زعفران کشورهستیم.

مهمترین موضوعی که در این میان اهمیت دارد حفظ کیفیت و در نتیجه اعتماد حاصل شده طی 86 سال فعالیت است که خط قرمز مجموعه نیز محسوب می شود و به هیچ قیمتی حاضر به خدشه دارشدن اعتماد مخاطبان نیستیم و موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد درسیستم حرفه های تولید و کسب و کار به هیچ وجه از مسیر خارج نشدیم و اکنون که امانت برند سحرخیز به نسل سوم رسیده نیز هرگز در فکر یک شبه ره صد ساله رفتن و وارد شدن و سرمایه گذار در بخش هایی نظیر بساز و بفروش و... نبودیم و این عزم و قاطعیت را می توان از عوامل مهم موفقیت طی سالهای متمادی و فراز و نشیب هایی دانست که تاکنون طی شده است.


آیا شرایط اقتصادی حاکم برجامعه تاثیری درفعالیتها ی سازمانی مجموعه سحر خیز داشته و چه تدبیری اندیشیده شده؟
با توجه به پیشینه ی شکل گیری این برند توسط حاج محمد سحرخیز موسس مجموعه در طی سال های 20 و 30 که دوران بحران پس از جنگ جهانی و تبعات آن در ایران بود، این مجموعه با پشتکار مدیران و استفاده از تجربه و نسل های اول و دوم خانواده و نیروی جوان و نسل سوم حفظ شاکله ی برند سحرخیز که نماد اعتماد زعفران ایرانی است سعی شده در این شرایط با بهره گیری ازمشاوران متخصص و نیروی انسانی کارآمد شرایط فعلی را آنالیز کرده و به جای کوچک تر کردن سازمان و تعدیل نیروی انسانی و کم کردن تولید به فکر تولید محصولات جدید ارزان قیمت نظیر دم نوشهایی که این روزها مخاطبان گسترده ای دارند وشناسایی نیازهای جدید دربین مصرف کنندگان و تولید وعرضه ی محصولات جدید باشد.

با توجه به اینکه زعفران ازسفره ی اغلب خانواده های ایرانی قابل حذف شدن نیست لذا اقدام به عرضه ی بسته بندی هایی با اوزان کمتر شده تا اقشار مختلف بتوانند محصول با کیفیت و ارزان قیمت تر در اختیارداشته باشند.

در حال حاضر برای 500 نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال شده از طریق شرکت پخش درهمه ی ایران و 5 قاره جهان اقدام به پخش 20 قلم کالا شامل: زعفران، ادویه جات، چای طعمدار زعفرانی، زرشک و آلو و نبات زعفرانی که در کنار زعفران از مهمترین محصولات این مجموعه است و بخش های مهی از تولید را به خود اختصاص داده است.
(شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷) ۱۲:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها