چهارشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۲۶۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خسارت کرم خراط به باغات گردو در کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این آفت تاکنون روی پسته گزارش نشده است و در حال حاضر گردو مهمترین میزبان این آفت در استان کرمان محسوب می‌شود.

ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص آفت کرم خراط و حمله آن به باغات کرمان اظهار کرد: آفت کرم خراط جزء آفات خصوصی است. آفات خصوصی به اکثر آفات مانند پسیل پسته، کرم سیب، پروانه چوبخوار پسته و ... که دولت هیچ گونه دخالت اجرایی در کنترل جمعیت آنها ندارد و تمام هزینه‌های کنترل و عملیات اجرائی بر عهده خود کشاورز است، گفته می‌شود که تنها وظیفه حفظ نباتات به عنوان نماینده دولت، ارائه توصیه‌های فنی جهت کاهش جمعیت آفت است.
وی افزود: در حال حاضر حدود 5000 هکتار از باغ‌های شهرستان‌های بافت، رابر، بردسیر، سیرجان ، زرند و شهربابک به این آفت آلوده شده‌اند.
طاهری تاکید کرد: این  آفت حدود 150 میزبان دارد و به درختان مثمر و غیر مثمر حمله می‌کند. در میان درختان مثمر، گردو مهمترین میزبان این آفت است. از دیگر میزبانان مثمر آن می‌توان به سیب، به و گلابی و از میزبان‌های غیر مثمر می‌توان به افرا، بیدمشک، نارون  و بلوط اشاره کرد.
وی افزود: این آفت تاکنون روی پسته گزارش نشده است و در حال حاضر گردو مهمترین میزبان این آفت در استان کرمان محسوب می‌شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به نحوه آلوده شدن درختان به کرم خراط گفت: کرم خراط بسته به شرایط (ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیائی) هر سال یک نسل یا هر دو سال یک نسل دارد. این آفت زمستان را به صورت لاروهای سنین مختلف در درون شاخه یا تنه درختان میزبان می‌گذراند. از اواسط بهار، لاروهایی که رشدشان کامل شده، تبدیل به شفیره شده و از حدود دو هفته بعد شب پره‌ها به تدریج ظاهر می شوند.
وی افزود: شب‌پره ماده در شب اول یا دوم بعد از خروج، جفتگیری و بلافاصله حدود 1000- 500 عدد تخم می‌گذارد. تخم‌ریزی روی سرشاخه‌ها، تنه و سوراخ خروجی حشرات کامل روی گیاه میزبان انجام می‌شود. بیشترین تخم‌ریزی روی سرشاخه و در جهت آفتابگیر آن صورت می‌گیرد. به طور متوسط پس از 15-12 روز، لاروهای سن یک از تخم خارج شده و از محل‌های مختلف بخصوص اتصال دمبرگ به شاخه‌های جوان وارد درخت می‌شوند.
طاهری در ادامه تصریح کرد: لاروهای این حشره، چوبخوار بوده و خسارت اولیه از رگبرگ‌ها، دمبرگ‌ها و شاخه‌های نازک شروع شده و به تدریج به شاخه‌های بزرگتر و تنه انتقال می‌یابد  و پس از طی دوره 5 سن لاروی و اتمام تغذیه، لارو سن آخر، خود را به دهانه کانال ورودی رسانده و با قرار دادن بخشی از بدن خود در بیرون از کانال، تبدیل به شفیره می‌شود.
وی اذعان داشت: دوره شفیرگی 20 الی 40 روز به طول می‌انجامد. سپس حشره کامل خارج شده، جفت‌گیری و تخم‌ریزی می‌کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در رابطه با دلایل گسترش این آفت خاطرنشان کرد: از دلایل گسترش و افزایش جمعیت این آفت می‌توان به خشکسالی‌های متوالی و کاهش نزولات آسمانی، افزایش بی‌رویه سطح زیر کشت باغ‌های گردوی استان، واقع شدن بیشتر باغات استان در مناطق با سطوح شیب‌دار، عدم رعایت عملیات مناسب به‌باغی مانند آبیاری منظم و کافی، تغذیه و هرس مناسب،  عدم اجرای مدیریت کنترل تلفیقی آفت، عدم مشارکت و همکاری کشاورزان، طولانی بودن دوره زندگی آفت و نگهداری و حمل چوب‌های آلوده به سایر مناطق نام برد.
طاهری با اشاره به این نکته که این آفت یک مهاجم است، تشریح کرد: موطن اصلی این آفت اروپا بوده و اولین بار سال 1328 از ایران گزارش شده است و تاکنون از استان‌های کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، مرکزی، قم، چهارمحال و بختیاری و اصفهان گزارش شده است. در استان کرمان این آفت برای اولین بار در سال 1377 در منطقه ده گلوبند از توابع کیسکان بزنجان شهرستان بافت مشاهده شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اقدامات سازمان حفظ نباتات در جهت از بین بردن این آفت عنوان کرد: اقداماتی که این سازمان انجام داده است شامل تشکیل ستاد کرم خراط در مرکز استان و مناطق آلوده با تشکیل 20 جلسه، تدوین طرح جامع پنج ساله (98-94) مدیریت تلفیقی آفت کرم خراط در سطح 5000 هکتار، پهنه‌بندی و بلوک بندی مناطق آلوده بوده است.
وی افزود: همچنین برگزاری حدود 80 کارگاه و کلاس آموزشی، برگزاری جلسات متعدد با  ائمه جمعه و جماعت، دهیاران،  اعضاء شوراهای اسلامی شهر  و روستا، بخشداران و فرمانداران، تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تدوین و توزیع 3000 نسخه بروشور، پیگیری و جذب 9600 میلیون ریال اعتبار در سال زراعی 96-95  جهت مدیریت تلفیقی آفت کرم خراط در قالب طرح استانی کنترل و مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز شمال استان، خرید 260 تن کود ازته (اوره)، 250  تن کود پتاسه (کلرور پتاسیم گرانول) از شرکت خدمات حمایتی و توزیع آن بین شهرستان‌های آلوده، پیگیری و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان بسیج سازندگی کشور، برگزاری 20جلسه و کارگاه آموزشی جهت آموزش نیرو‌های بسیج از دیگر اقدامات ما در سازمان حفظ نباتات استان بوده است.
طاهری ادامه داد: از جمله دیگر اقدامات این سازمان می‌توان به هرس زمستانه در سطح 500 هکتار از درختان مناطق آلوده، خریداری و نصب تعداد 50000 عدد فرمون اخلال در جفت‌گیری، نصب 3000 عدد فرمون شکار انبوه و تله دلتا در مناطق با آلودگی شدید، هرس سبز در سطح 200  هکتار، خرید تعداد 000/40  عدد لارو از کشاورزان و تخصیص اعتبار به شهرستان‌های آلوده جهت خرید اره موتوری، قیچی و اره باغبانی، خرید لارو، پرداخت هزینه‌های کارگری، ایاب و ذهاب و سایر اقدامات در راستای اهداف کیفی و کمی طرح اشاره کرد.

(چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷) ۱۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها