سه شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۴۲۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

وفور صید در مازندران قیمت ماهی سفید را تعدیل کرد

افزایش حدود 140 درصدی صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در مازندران سبب تعدیل قیمت ماهی سفید در آستانه سال جدید شده است.

در حالی که هر قطعه ماهی سفید حدود یک کیلوگرمی تا هفته پیش در بازار ماهی فروشان مازندران بین 600 تا 700 هزار ریال عرضه می شد، این روزها قیمت آن به نصف کاهش یافته است.
بر اساس روال معمول بازار، قیمت ماهیان استخوانی دریایی بویژه ماهی سفید در آستانه سال جدید به خاطر رسم خوردن سبزی پلو و ماهی به طرز چشمگیری افزایش می یابد.
بررسی های میدانی از بازار ماهی فروشان نشان می دهد قیمت ماهی سفید دریایی که این روزها بیشترین گونه عرضه شده در بازار است با وزن حدود یک کیلوگرم 35 هزار تومان است.
محمد بخشی یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار گفت که قیمت ماهی سفید به دلیل فراوانی ناشی از صید به رغم وجود تقاضای بالا در آستانه عید نوروز افزایش زیادی نداشته و تعدیل شده است.
وی قیمت ماهی کفال و کپور دریایی را با وزن حدود 900 گرم 40 هزار تومان اعلام کرد و افزود: به دلیل صادرات ماهیان پرورشی قیمت ماهی آزاد فیتباک و قزل آلا به ترتیب 20 هزار تومان و 38هزار تومان است که قیمتی بالایی است.
مدیرکل شیلات مازندران هم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که صیادان استان از ابتدای فصل صید تا کنون چهار هزار 404 تن ماهی صید کرده اند.
فصل صید ماهیان استخوانی امسال در مازندران از 15 مهر آغاز شد و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.
محمد محمدزاده گفت که میزان صید امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 139 درصد افزایش دارد.
صیادان مازندران پارسال در مدت مشابه حدود یکهزار و 850 تن ماهی صید کرده بودند.
مدیرکل شیلات مازندران ارزش ماهیان استخوانی صید شده در فصل صید جاری را 155میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : بررسی ها نشان می دهد که قیمت انواع آبزیان به طور متوسط نسبت به سال قبل حدود 30 درصد رشد کرده است در حالی که طبق روال گرانی های بازار و در مقایسه با قیمت دیگر مواد پروتئینی ، افزایش دستکم دو برابری قیمت دور از انتظار نبود .
وی وضعیت مناسب آب و هوایی دریای خزر از یک سو و تکثیر مصنوعی بچه ماهی و رهایی آنها در دریا را از عوامل مهم افزایش میزان صید برشمرد.
محمدزاده با اعلام این که بیش از 90 میلیون قطعه بچه ماهی در سال جاری به روش تکثیر مصنوعی در حوزه مازندرانی دریای خزر رها شد، و گفت : تکثیر طبیعی به روش شیل گذاری نیز در غنا بخشی به آبزیان دریای خزر بویژه ماهیان استخوانی موثر بوده است.
گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند.
بر اساس آمارهای رسمی ، چهار هزار و 200 صیاد در مازندران در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره در 338 کیلومتر از سواحل خزر مشغول ماهیگیری هستند.
مدیر کل شیلات مازندران همچنین گفت که 70 درصد ماهیان صید شده در فصل جاری سفید و 30 درصد بقیه از گونه کفال ، کپور و آزاد است .
بر اساس آمار شیلات ایران ، مراکز آبزی پروری مازندران سه هزار و 400 واحد است و سال گذشته 75 هزار تن انواع آبزی همچون ماهی سردآبی، گرم آبی و خاویار در استان صید و یا تولید شد و امسال پیش بینی شده که این میزان تولید به 85 هزار تن برسد.

(سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷) ۱۵:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها