یکشنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۴۱۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات سالانه ۶۰۰ هزار تن سیب از کشور/ استمرار خوداتکایی کشور در تولید گندم

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که در زمینه تامین کالای اساسی در کشور کمبودی وجود ندارد، گفت: تاکنون ارز دولتی لازم برای تامین نهاده‌های کشاورزی و محصولات اساسی ظرف ۱۱ ماهه اخیر از سوی دولت فراهم شده و ذخایر راهبردی در انبارها به حد کفایت و استاندارد وجود دارد.

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بحمدالله تمام فروشگاه‌ها و انبارهای کشور پر از محصولات استراتژیک کشاورزی است و در صورتی که بازار به هر دلیلی با کمبود برخی کالاها و یا نوسانات قیمت مواجه شود ما می‌توانیم از ذخایر راهبردی موجود در انبارها برای تنظیم بازار استفاده کنیم.
بخشنده افزود: مسئولیت تامین امنیت غذایی بیش از ۸۰ میلیون نفر در کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و همکاران ما در بخش‌های مختلف در سطح ملی و استان‌ها به صورت شبانه‌روزی تمام تلاش خود را برای تحقق این مسئولیت مهم انجام می‌دهند.
وی از تصمیم دولت برای دو برابر شدن ذخایر راهبردی کشاورزی خبر داد و گفت: در این راستا اخیرا ارز مورد نیاز بخش کشاورزی برای ارتقا و نگهداری بهینه این ذخایر از سوی دولت تامین شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خوداتکایی کشور در تولید گندم در سال زراعی جاری اذعان داشت: اکنون بیش از ۵ میلیون تن گندم در سیلوها داریم و این در حالی است که برداشت سال زراعی این محصول به زودی در مناطق گرمسیری شروع می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال، پیش‌بینی می‌کنیم در تولید غلات وضع بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و کمبودی نخواهیم داشت.
بخشنده عمده مشکلات کنونی در زمینه گوشت قرمز را ناشی از توزیع و قاچاق دام زنده و همچنین جَو روانی ناشی از تحریم‌ها عنوان کرده و تصریح کرد: از ۹۵۰ هزار تن مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور، بیش از ۸۰۰ هزار تن آن در داخل تولید و تنها ۱۵ درصد آن وارد می‌شود که بخشی از این میزان مربوط به واردات گوشت گوساله منجد از برزیل و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر واردات کنونی، گوشت گرم گوسفندی است که از استرالیا و ۱۲ کشور دیگر وارد می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که حدود ۵۰ میلیون نفر در کشور عضو تعاونی‌ها هستند اذعان داشت: در راستای سیاست‌های تنظیم بازار و کاهش مشکلات توزیع، قرار شده است که گوشت وارداتی به صورت هدفمند و از طریق تعاونی‌های مصرف در جهت تامین نیاز جامعه هدف اختصاص یابد.
وی اجرای سیاست بازار در برابر ازای بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی را موفقیت آمیز خواند و تصریح کرد: ما واردات موز را به صادرات سیب گره زده‌ایم و از این محل سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن سیب از کشور صادر شده است.

(یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷) ۱۱:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها