شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۷:۳۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۴۱۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

برداشت گندم از اواخر اسفندماه آغاز می شود

رییس بنیاد گندمکاران ایران با اشاره به آغاز فصل برداشت از اواخر اسفندماه جاری، خواستار به موقع تامین شدن منابع مالی خرید تضمینی گندم از سوی دولت شد.

«علی قلی ایمانی» با بیان اینکه خودکفایی گندم در سال زراعی جاری نیز استمرار می یابد، افزود: امسال با وضعیت مناسب کشت گندم در سراسر کشور مواجه هستیم تا جایی که به نظر می رسد، با وجود مشکلات در امر تولید، فراتر از پیش بینی وزارت جهادکشاورزی تولید داشته باشیم.
وی اظهار داشت: باوجود برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش سطح زیرکشت گندم، امسال با استقبال کشاورزان مواجه شده ایم به طوری که سطح زیرکشت این محصول یک تا 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته وی، دولت برای فصل زراعی جاری، قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی را 1700 تومان تعیین کرد اما هنوز نرخ گندم دوروم هنوز مشخص نشده است.
وی تصریح کرد: اکنون کارخانجات گندم ذخیره سال گذشته را بین 2000 تا 2200 تومان خریداری می کنند که این موضوع می تواند در کاهش خرید گندم توسط دولت موثر باشد و حتی گندم را وارد بازار دلالی کند.
به گفته ایمانی، لازم است دولت برای تامین به موقع منابع مالی خرید تضمینی راهکاری بیندیشد.

** اختلاف قیمت گندم ایران با منطقه
رییس بنیاد گندمکاران ایران گفت: اکنون قیمت جهانی هر تن گندم 245 دلار است، در حالی که قیمت هر تن گندم در کشور ما با نرخ مصوب جدید حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است که تفاوت قیمتی زیادی با نرخ های جهانی و حتی منطقه دارد.
وی اظهار داشت: این اختلاف قیمت ها در کنار نوسان نرخ ارز در کشور، می تواند زمینه را برای قاچاق گندم به خارج مهیا کند و بنابراین لازم است دولت برای مقابله با آن از اکنون پیش بینی های لازم را داشته باشد.
برای سال زراعی 98-1397 تولید حدود 14 میلیون تن گندم هدف گذاری شده است.
در سال زراعی 97-1396 هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) همچون سال زراعی پیشین از آن با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2درصد به مبلغ 13 هزار ریال (یک هزار و 300 تومان) و گندم دوروم 13 هزار و 300 ریال (یک هزار و 330 تومان) از کشاورزان خریداری شد.
سال گذشته نزدیک 9 میلیون و 500 هزار تن گندم به ارزش 12 هزار و 51 میلیارد تومان و در سال زراعی قبل از آن 96-1395 نزدیک 14 میلیون و 590 هزار تن خریداری شده بود.

(شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷) ۱۷:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها