شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۴۱۳۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خودکفایی گندم برای سومین سال پیاپی/ ضایعات باید کاهش یابد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم اعلام کرد با تلاش‌های صورت گرفته و وضعیت موجود پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری برای سومین بار پیاپی به خودکفایی در تولید گندم برسیم اما باید ضایعات حدود ۱۵ درصدی موجود در زنجیره این صنعت را کاهش دهیم.

اسماعیل اسفندیاری پور امروز (شنبه) در دومین دوره جشنواره عکس خوشه در باغ موزه قصر تهران، اظهار کرد: سالانه ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن مجموع مصرف گندم کشور در بخشهای مختلف خبازی‌ها، صنف و صنعت، خودمصرفی، ضایعات و غیره است که با توجه به خودکفا شدن در دو سال گذشته در این حوزه و وضعیت موجود اراضی گندم پیش‌بینی می‌شود که امسال برای سومین بار پیاپی در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی برسیم.
وی ادامه داد: چهار اقلیم مختلف گندم در کشور وجود دارد که به همین سبب همه گروه‌های گندم دنیا در داخل قابلیت کشت دارند و فصل کشت گندم از اول مهر ماه تا اوایل دی ماه هر سال طول می‌کشد که همین مسئله سبب شده تا بتوانیم در حوزه خدمات و تجهیزات زمان‌بندی مناسبی داشته باشیم و توزیع آن را به موقع در فصول مختلف و در مناطق مختلف انجام دهیم.
او اضافه کرد: گندم یک محصول استراتژیک است که در امنیت غذایی اثرگذار و تعیین‌کننده بوده و حدود ۴۳ درصد پروتئین و ۳۸ درصد انرژی غذایی از محل گندم برای کشورمان تأمین می‌شود که میزان آنها در مناطق روستایی بالاتر و در مناطق شهری پایین‌تر است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم افزود: براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۵ یعنی پایان برنامه هفتم توسعه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک حفظ شود که همانطور که ملاحظه می‌کنید در سه سال گذشته واردات این محصول استراتژیک ممنوع بوده است و از مصرف حدود ۱.۶ میلیارد دلاری ارز برای واردات آن جلوگیری شده است کما اینکه در دولت گذشته این اتفاق می‌افتاد.
وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی است که نیاز خود را به صورت کامل تولید می‌کند، گفت: در فرآیند تولید تا مصرف گندم حدود ۱۵ درصد ضایعات وجود دارد که از نظر آمار و سرمایه رقم قابل توجهی است و وظیفه دولت و تک تک آحاد جامعه است تا در این زمینه به گونه‌ای عمل کنند که ضایعات گندم را به حداقل برسانند.

(شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷) ۱۷:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها