شنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۴۱۳۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

پروتکل بهداشتی ایران و اروپا برای واردات گوشت/به ترکیه و استرالیا دامپزشک اعزام نمی‌شود

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: پروتکل بهداشتی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا،‌نیوزیلند،‌استرالیا و ترکیه داریم و برای واردات گوشت از این کشورها نیاز به اعزام دامپزشک نیست بلکه به اجرای موارد پروتکل بهداشتی نظارت می‌کنیم.

علی صفر ماکنعلی  اعلام کرد: روش نظارت بر سلامت و بهداشتی بودن دام‌ها و گوشت‌های وارداتی در کشورهایی که از آنها واردات گوشت داریم تغییر یافته است و در روش جدید تلاش شده خودمان را با پروتکل‌های بهداشتی کشورهای صادر کننده مطابقت دهیم.
 
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در عین حال تاکید کرد که این روش بسیار دقیق‌تر است و به جای اجرای بر حسن اجرا نظارت می‌کنیم؛‌ بر اساس پروتکل‌های بهداشتی که با کشورهای صادر کننده داریم، دامپزشکان آنها به موارد توافق رسیدگی می‌کنند و ما به صحت اجرای این پروتکل‌ها نظارت‌ می‌کنیم.
 
به گفته صفری پروتکل‌های بهداشتی در حال حاضر با کشورهای اتحادیه اروپا، نیوزیلند، استرالیا و ترکیه وجود دارد و ما کاملا مراقبت می‌کنیم که در زمان واردات گوشت از این کشورها آنها به موارد بهداشتی که توافق کرده‌ایم کاملا اجرا کرده باشند.
 
چند روز پیش رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل در گفت‌وگو با فارس گفت: اعزام دامپزشکان و ناظران شرعی به کشورهای صادر کننده گوشت هزینه زیادی دارد و می‌توان با استفاده از دامپزشکان آن کشورها هزینه تمام شده هر کیلو گوشت را کاهش داد تا به قیمت مناسب‌تری به دست مصرف کننده برسد.
 
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی هم در نشست خبری اعلام کرد: قرارداد داریم که از دامپزشکان کشورهای صادرکننده استفاده شود و وزیر جهاد کشاورزی این را ابلاغ کرده است که در کشورهایی که پروتکل بهداشتی داریم از دامپزشکان آنها استفاده شود.
 
حجت‌الاسلام تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: در کشتارگاه‌های برزیل به دامپزشکان و ناظران شرعی هر هفته مبلغی را به عنوان ویکند (تعطیلات آخر هفته) می‌دادند و پول آن را روی گوشت وارداتی ما می‌کشیدند و ما به تازگی ابلاغ کردیم که این هزینه‌ها قطع شود. هزینه‌هایی که دامپزشکان و ناظران شرعی از کشتارگاه‌های کشورهای خارجی دریافت می‌کردند، علاوه بر حق مأموریتی بود که آنها از ایران دریافت می‌کردند.
 
تقوی گفت: وزارت جهاد هر اقدامی که برای کاهش هزینه‌های واردات لازم باشد انجام خواهد داد و بدین منظور وزیر جهاد دستور داده با کشورهایی که پروتکل بهداشتی داریم دامپزشک از کشور اعزام نشود.
 
اما در این میان معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور معتقد است که هزینه‌های دامپزشکانی که به کشورهای دیگر اعزام می‌شدند بسیار اندک و ناچیز بوده که هزینه‌ای روی گوشت ایجاد نمی‌کرد به گفته وی هزینه روزانه یک دامپزشک روزانه 50 یورو است که تا 90 روز می‌تواند ادامه داشته باشد.
 
وی در عین حال تاکید کرد که واردات از برزیل  کماکان مثل روال قبل است و دامپزشکان به عنوان ناظران بهداشتی در این کشور حضور دارند.
(شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷) ۱۲:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها