سه شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۳:۰۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۴۰۷۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تولید گندم به ۱۴ میلیون تن می‌رسد/ آغاز برداشت نوبرانه گندم از روز‌های آتی

اسفندیاری پور گفت: با توجه به شرایط مساعد مزارع و رشد بارندگی پیش بینی می‌شود که تولید گندم به ۱۴ میلیون تن برسد.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی  از افزایش سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: امسال مجموع سطح زیر کشت گندم در کشور ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار است که نسبت به سال زراعی گذشته ۱.۵ تا ۲ درصد رشد داشته است.
وی شرایط فعلی مزارع گندم از منظر سر سبزی، استقرار و کیفیت مناسب دانست و افزود: هم اکنون گندم تولیدی کشور از مرحله رشدس پنجه تا مرحله شیری و خمیری است.
اسفندیاری پور میزان بارندگی در تمامی استان‌های مهم دارای اقلیم گرم را مطلوب دانست و گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا یازدهم اسفند، مجموع بارش‌های کشور ۱۷۹ میلی متر بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۳ درصد و بلندمدت ۲۵.۵ درصد رشد داشته است که در نهایت بارش‌های مناسب از نظر میزان و پراکنش موجب شده ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب کمتری در گندم آبی مصرف شود.
مجری طرح گندم ادامه داد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تولید گندم در سال زراعی ۹۸_۹۷ به ۱۴ میلیون تن خواهد رسید که این میزان علاوه بر تامین کل نیاز سال ۹۸، بخشی در سیلو‌ها برای نیاز سال‌های بعد ذخیره می‌شود.
مجری طرح گندم از برداشت گندم در روز‌های آتی خبر داد و گفت: با استمرار شرایط جوی فعلی پیش بینی می‌شود که برداشت نوبرانه گندم در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیری در دهه سوم اسفند آغاز شود و بتدریج به استان‌های جنوبی و نوار ساحلی خلیج فارس برسد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در تامین علف کش‌ها و کود نداریم، بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر کود تامین کرده است و همچنان در حال تلاش است تا کود سرک مورد نیاز اقلیم سرد را در فروردین ماه در اختیار کشاورزان قرار دهد.
وی در توصیه‌ای به گندمکاران گفت: از کشاورزان تقاضا داریم که نسبت به بازدید و کنترل مزارع خود به منظور مبارزه با آفت سن، علف‌های هرز و مصرف سه مرحله کود اوره اقدام‌کنند و حتما ۲۰ تا ۲۵ درصد کود را در نرحله شیری و خمیری مصرف کنند چرا که این امر در افزایش پروتئین و ارتقای کیفیت گندم تاثیر بسزایی دارد.
نرخ ۱۷۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم قطعی است
مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود نرخ ۱۷۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸_۹۷ را قطعی اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت جهانی گندم امیدواریم که تجدید نظری در نرخ خرید گندم برلی سال زراعی آینده اتفاق بیفتد.
اسفندیاری پور ادامه داد: در سنوات گذشته، واردات چی‌ها به طور مداوم کشاورزان را سرکوفت می‌زدنند که قیمت جهانی گندم نسبت به داخلی ارزانتر است و واردات توجیه اقتصادی دارد، اما در شرایط فعلی عکس این قضیه صادق است چرا که با واقعی شدن قیمت دلار، کشاورزی توجیه اقتصادی دارد.
وی پایین نگه داشتن کاذب قیمت دلار در سنوات گذشته را عامل اصلی عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: این در حالی است که با واقعی شدن قیمت دلار، کشاورزان قدرت رقابت با کشور‌های توسعه یافته را دارند.
مجری طرح گندم در پایان تصریح کرد: با توجه به ارزان بودن قیمت محصولات کشاورزی داخلی از جمله گندم در بازار‌های صادراتی و امکان رقابت با سایر رقبا در بازار‌های هدف، شاهد سرمایه گذاری گسترده‌ای در زیر بنای بخش کشاورزی خواهیم بود که این امر در کشاورزی توسعه یافته تاثیر بسزایی دارد.

(سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷) ۲۳:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها