دوشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۲:۰۶
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۴۰۲۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فراورده های روغنی

رشد ۱۵ درصدی تولید روغن زیتون در کشور/ یکصد هزار تن میوه زیتون در کشور تولید شد

عباسی گفت: امسال حدود ۷ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون از افزایش تولید روغن زیتون خبر داد و گفت: امسال حدود ۷ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت هر شیشه روغن زیتون در کارخانه‌های استحصال روغن ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان بود، افزود: امسال قیمت هر شیشه روغن زیتون به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است، اما از آن جا که بحث خرید و فروش در کارخانه‌های روغن کشی همچنان ادامه دارد، نمی‌توان رقم دقیقی برای افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد.
عباسی با اشاره به اینکه آمار دقیقی در ارتباط با تولید زیتون، روغن زیتون و سطح زیر کشت وجود ندارد، بیان کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که سرانه مصرف به ازای هر نفر در کشور حدود ۱۸۰ تا ۲۲۰ گرم است که این میزان قابل مقایسه با سرانه مصرف روغن زیتون در بسیاری از کشور‌ها نیست.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به رشد چشمگیر تورم و افزایش قیمت سایر کالاها، نوسان قیمت روغن زیتون چندان چشمگیر نیست چرا که سیاست کلی شورای ملی زیتون مبنی بر آن است که اجازه ندهد این محصول از سفره خانوار حذف شود.
وی مجموع نیاز روغن زیتون وارداتی کشور را ۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: در تاریخ ۲۴ مهرماه، واردات روغن زیتون جزو گروه کالا‌های یک قرار گرفت که مجدد با پیگیری شورای ملی زیتون، به گروه کالا‌های ۲ بازگشت.
عباسی با اشاره به اینکه شورای ملی زیتون با واردات روغن زیتون با ارز دولتی در صورت رعایت برخی موارد مخالفتی ندارد، بیان کرد: قیمت روغن زیتون در کشور ترکیه برمبنای دلار ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان به پول ایران رقمی معادل ۸۰ هزار تومان می‌شد. در حالیکه قرار بود با نرخ ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شود، این امر با انتقاد بسیاری از تولیدکنندگان روبرو شود. از این رو حرف ما این بود که روغن زیتون داخلی برای حمایت از تولید ۳۵ هزار تومان خریداری و با نرخ ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.
رئیس شورای ملی زیتون در ادامه افزود: در کل دنیا یارانه به بخش مصرف با رعایت حمایت از تولید تخصیص داده می‌شود، در حالیکه اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات روغن زیتون و عرضه محصول با نرخ کمتر از روغن زیتون داخل به معنای پرداخت یارانه به تولیدکنندگان خارج از کشور است.
وی در پایان تصریح کرد: امسال بیش از یکصد هزار تن میوه زیتون در کشور تولید شد که ۴۰ درصد این میزان به استحصال روغن اختصاص یافت.

(دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷) ۲۲:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها