یکشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۸۳۹۶۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

رشد ۳۸ درصدی صادرات طلای سرخ در ۹ ماهه امسال/قیمت زعفران در بازار غیر قابل پیش بینی است

میری گفت: براساس آمار گمرک تا پایان آذر، ۱۲۵ تن زعفران به بازار‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران ، از ثبات نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر ۱۱ میلیون تومان بوده که نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نداشته است.
 
وی با اشاره به اینکه صادرات زعفران روال عادی خود را طی می‌کند، افزود: در شرایط کنونی صادرات زعفران به سبب مسائل پیمان سپاری ارزی و عدم امکان بازگشت ارز به سامانه نیما با کارت‌های یکبار مصرف و از طریق قاچاق انجام می‌شود.
 
به گفته میری، با توجه به صدور بخش نامه و دستورالعمل‌های متعدد و نوسان نرخ ارز، امکان پیش بینی قیمت حتی برای یک روز بعد وجود ندارد.
 
افزایش قیمت طلای سرخ در شب عید منتفی است/حداکثر نرخ هر کیلو زعفران ۱۱ میلیون تومان
 
نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: طبق روال سال‌های گذشته، قیمت زعفران در اسفند ماه به سبب مسائل مالی شرکت‌ها و کاهش صادرات با روند کاهشی در بازار روبرو بود که امسال به سبب شرایط اقتصادی خانوار و افزایش قیمت‌ها این امر کاملا مشهود است.
 
وی با انتقاد از عدم ارائه آمار صادرات از سوی گمرک بیان کرد: با وجود درخواست‌های مکرر به گمرک مبنی بر ارائه آمار جدید صادرات، اما تاکنون به دلیل تغییر تعرفه‌های گمرکی زعفران و عدم ثبت در سامانه، آمار از پایان آذر تا کنون دیگر اعلام نشده است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: براساس آمار گمرک تا پایان آذر، ۱۲۵ تن زعفران با ارزش بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.
 
وی افزایش نرخ ارز و قیمت مناسب زعفران برای تجار خارجی را دلیل اصلی رشد صادرات در شش ماهه نخست سال مطرح کرد و گفت: با توجه به مشکلات پیمان سپاری ارزی و بازگشت پول به سامانه، بخشی از زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که جزو آمار رسمی صادرات به شمار نمی‌آید، از این رو بعید است که رشد صادرات زعفران در بازار ادامه یابد.
 
این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران متوقف شده است، تصریح کرد: مسئولان دولت اعلام کرده اند در صورتی اقدام به خرید توافقی زعفران می‌کنند که قیمت محصول از نرخ مد نظرشان کمتر باشد و به عبارت دیگر عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، اما در شرایط کنونی نه تنها قیمت زعفران کاهشی نداشته بلکه درصد جزئی افزایش داشته است.
(یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها