شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۳۹۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

برداشت گندم از اواخر اسفند آغاز می‌شود/ قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷۰۰ تومان

ایمانی با اشاره به اینکه برداشت گندم از اواخر اسفند آغاز می‌شود، گفت: تولید گندم در سال زراعی آینده از ۱۳ میلیون تن فراتر می‌رود.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه شرایط مزارع گندم مطلوب است، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی و پراکنش بارش در اکثر استان‌ها و تامین و تدارک مناسب نهاده‌های تولید، وضعیت سبز مزارع مطلوب است.
وی با اشاره به اینکه برداشت گندم از اواخر اسفند در سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود، افزود: با توجه به شرایط مساعد مزارع پیش‌بینی می‌شود که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، تولید گندم از متوسط پیش بینی ۱۳ میلیون تن فراتر خواهد رفت که با این وجود خودکفایی در بحث گندم ادامه خواهد داشت.
ایمانی، نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال زراعی آینده را ۱۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: براساس پیشنهاد بنیاد توانمند سازی گندمکاران در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مبنی بر آنکه ضرورتی بر توزیع سه میلیون تن گندم به قیمت ۹۰۰ تومان به صنف و صنعت نیست، از این رو این امر مورد موافقت قرار گرفت و یارانه عرضه گندم به نرخ ۹۰۰ تومان به این بخش آزاد و به قیمت گندم اضافه شد که در نهایت برای سال زراعی ۹۸-۹۷ نرخ ۱۷۰۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم اجرایی خواهد شد.
این مقام مسئول درباره اینکه امکان افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به قیمت ۲ هزار تومان برای سال زراعی آینده وجود ندارد، بیان کرد:علی رغم تلاش و پیگیری‌های متعدد نمایندگان مجلس مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به قیمت ۲ هزار تومان، اما ردیف اعتباری برای آن دیده نشد.
نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران درباره آخرین وضع شیوع زنگ زرد گندم در مزارع اظهار کرد: در شرایطی که میزان رطوبت کافی و دمای هوا افزایش یابد، قارچ‌ها به طور فزاینده‌ای رشد می‌کنند که با اطلاع رسانی کارشناسان پهنه، کشاورزان نسبت به سم کشی قارچ‌ها اقدام می‌کنند و با اطلاع رسانی مسئولان سازمان حفظ نباتات و کارشناسان پهنه مشکلی از این حیث وجود ندارد.
قاچاق گندم و آرد از مرزهای کشور
وی نسبت به قاچاق آرد و گندم از مرز‌های کشور هشدار داد و گفت: اختلاف قیمت نرخ گندم داخلی با جهانی برای بسیاری از قاچاقچیان به منظور خروج گندم و آرد از مرز‌های کشور انگیزه ایجاد می‌کند، همانگونه که اخیرا در رسانه‌ها مقداری آرد در انبار‌های خوزستان کشف شده بود.
ایمانی در پایان تصریح کرد: در هر کالایی که تفاوت میان قیمت داخلی با جهانی وجود داشته باشد، امکان قاچاق آن دور از انتظار نیست. امسال به سبب نوسان نرخ ارز و اختلاف قیمت با بازار‌های جهانی بسیاری از دلالان وارد عرصه خرید خواهند شد و با شایعاتی مبنی بر تاخیر دولت در پرداخت مطالبات و خرید نقدی گندم با افزایش جزئی نسبت به قیمت تضمینی ممکن است مقداری گندم از مرز‌های کشور خارج شوده به همین خاطر از مسئولان وزارت جهاد تقاضا داریم که هم اکنون با ورود به مزارع و ثبت کشاورزان و مشخصات زمین در سامانه از این پدیده شوم جلوگیری کنند.

(شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها