شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۳۹۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

به مرغ‌های گوشتی هورمون رشد می‌زنند؟

یک فعال اقتصادی در صنعت طیور در پاسخ به سوالی در خصوص شایعه خوراندن هورمون رشد به مرغ های گوشتی، با رد این ادعا تصریح کرد: منظور از هورمون در واقع آنتی بیوتیکی است که برای مرغ‌های غیر ارگانیک مصرف می شود که این موضوع صحت نداشته و اساسا با قیمت بسیار بالای هورمون‌ها، اصلا توجیه ندارد.

حسین سالاری با اشاره به اینکه زنجیره کامل تولید طیور یکی از صنایع پیچیده و حرفه‌ای است که تنها ۶ کشور در دنیا به آن دسترسی دارند، گفت: یکی از این کشورها ایران است که خط تولید آن در سال های قبل انقلاب از کشور هلند، خریداری شده و فقط در مازندران و در شهرستان بابل وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: وجود نژاد لاین باعث شد تا تحریم ها اثربخش نباشد، همچنین برخی معتقد هستند چنانچه ایران دارای این نژاد نبود به راحتی می توانستند آن را تحریم و کشور را در معرض تهدید جدی قرار دهند.
این فعال اقتصادی در صنعت طیور با بررسی وضع موجود زنجیره تولید صنعت طیور در استان مازندران گفت: مازندران به عنوان قطب پرورش طیور در کشور، محسوب و از نظر کمی و کیفی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. این زنجیره شامل مرغ لاین، مرغ اجداد و مرغ مادر گوشتی، مرغ گوشتی، کارخانه جوجه کشی و نهایتا کشتارگاه صنعتی است.
وی به بررسی ظرفیت تولیدی هر یک از زنجیره های تولید پرداخت و اظهار کرد: مرغ لاین گوشتی تنها واحد تولیدی کشور و خاورمیانه و در استان مازندران بوده که دارای یک واحد مزرعه است و تاکنون به صورت رسمی، آماری از ظرفیت و تولید سالانه آن اعلام نشده است.
سالاری در ادامه افزود: واحد تولیدی مرغ اجداد گوشتی با 5 مزرعه تولیدی و ظرفیت 257 هزار و 500 قطعه و همچنین با پتانسیل تولید 35 میلیون قطعه جوجه مادر گوشتی از دیگر مشخصات تولیدی این زنجیره است.
این فعال صنعت طیور، در رابطه با ظرفیت ها و مشخصات تولیدی مزارع مرغ مادر گوشتی گفت: این حلقه از زنجیره، تولید 33 درصد از ظرفیت کل کشور را به خود اختصاص داده و حدود 220 مزرعه فعال است که ظرفیت واحدهای آن به حدود 6 میلیون و 300 هزار قطعه می‌رسد و سالیانه 314 میلیون قطعه تخم مرغ نطفه‌دار جوجه مرغ گوشتی تولید می‌کنند.
سالاری به تولید مرغ گوشتی در 2 هزار و 263 مزرعه اشاره و تاکید کرد: این مجموعه با ظرفیت 195 میلیون قطعه در سال و تولید 230 میلیون گوشت مرغ، 11 درصد از ظرفیت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
وی از وجود 41 کارخانه جوجه کشی با ظرفیت واحد تولید 900 میلیون تخم مرغ نطفه دار خبر داد و خاطرنشان کرد: این زنجیره با تولید سالیانه 633 میلیون قطعه جوجه یک روزه قریب به 60 درصد از ظرفیت کل کشور را به خود اختصاص داده است.
این فعال اقتصادی، تعداد کشتارگاه صنعتی مازندران را 21 واحد با ظرفیت کشتار 106 هزار تن عنوان و تصریح کرد: تمام این زنجیره های تولید دارای فرصت ها و تهدیدهایی است که به عنوان عوامل خارجی بر این صنعت اثر مستقیم دارد.
وی با اشاره به چالش های صنعت طیور تصریح کرد: وابستگی ژنتیکی، تامین علوفه و نهاده های عمده از خارج کشور، وجود واسطه های فراوان در تمامی مراحل زنجیره تولید، وجود انواع بیماری های طیور و مخاطرات درگیری و مبتلا شدن گله، دخالت بخش دولتی در قیمت گذاری محصولات و نوسانات قیمتی شدید در بازار فروش گوشه‌ای از مشکلات بخش صنعت در این حوزه است.
این فعال اقتصادی در ادامه به دیگر چالش‌های این بخش اشاره و اظهار کرد: فقدان پوشش بیمه‌ای مناسب در مراحل تولید اعم از افت کامل تولید و محصول، نزدیک شدن بافت مسکونی به مزارع پرورش و مخاطرات آلودگی و خارج شدن از شرایط نظام دامداری، واردات بی رویه محصولات در مقاطع مختلف، ضعف مبانی قانونی برای برقراری امنیت سرمایه گذاری و نابسامانی بازار و ناکارایی سیاست‌های حمایت از تولید به عنوان تهدیدهای صنعت طیور محسوب می شود.
سالاری با اشاره به فرصت های موثر در زنجیره تولید صنعت طیور در مازندران خاطرنشان کرد: دارا بودن شرایط اقلیمی معتدل و مناسب به لحاظ دما، رطوبت و هوا، نزدیکی به پایتخت کشور، وجود بنادر دریایی جهت واردات مواد اولیه و صادرات محصولات به کشورهای منطقه، وجود راه های ارتباطی مناسب و متعدد به تهران و استان‌های اطراف، وجود جنگل ها و درختان و کاهش انتقال بیماری ها، ورود جمعیت بالای گردشگران و مسافران و نیز وجود زنجیره کامل صنعت در استان می تواند به پیشرفت و بهبود فعالیت این صنعت در مازندران کمک کند.
وی افزود: برخورداری از سهم بازار مناسب در کشور، تولید محصولات با کمیت و کیفیت بالا، وجود تولید کنندگان و نیروی‌های انسانی توانمند و با تجربه در صنعت، برخورداری از دانش فنی لازم، امکانات نسبتا مناسب در سیستم تولید و نیز صبغه و سابقه موثر در تولید و وجود مجتمع‌های یکپارچه سازی شده متعدد در استان، به عنوان نقاط قوتی است که می تواند به کمک این صنعت در استان بیاید.
این فعال و تحلیلگر اقتصادی در بخش طیور، از نبود برنامه‌ریزی راهبردی مستقل برای صنعت طیور مازندران سخن گفت و اضافه کرد: ناهماهنگی و از هم گسیختگی صنعت و فقدان اتاق فکر منسجم و هماهنگ جهت ساماندهی صنعت طیور و همچنین ارتباط نداشتن بین زنجیره‌های تخصصی شامل نظام مهندسی، نظام دامپزشکی و دامپزشکی، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی بخشی از ضعف‌های صنعت در استان است.
سالاری، نقاط ضعف این حرفه را مربوط به بهره‌گیری نامناسب از ظرفیت کامل و پتانسیل موجود و بالا بودن نسبی قیمت تمام شده محصولات دانست و ادامه داد: وجود سیستم توزیع نامناسب، فقدان تولید علوفه مورد نیاز، تراکم بالای مرغداری‌ها در مناطق مختلف و ایجاد زمینه آلودگی منطقه، کمبود نقدینگی و فقدان سرمایه در گردش مورد نیاز برای تولید و  همچنین فرسودگی و مستهلک شدن سالن‌های تولید و ماشین آلات و تجهیزات مرغداری ها به عنوان نقاط ضعفی است که در استان وجود دارد.
وی، یکی از دلایل افت شدید بازار نژاد بومی آرین را مربوط به عدم موفقیت در بازار رقابت با نژادهای وارداتی عنوان و تصریح کرد: مرغ لاین مازندران تنها واحد خاورمیانه بوده که از اهمیت خاص و موقعیت استراتژیک برای ایران برخوردار است اما متاسفانه در مقابل رقابت با نژادهای وارداتی نظیر "راس، کاپ، پلاس و هوبارد" نتوانسته توفیق چندانی به لحاظ تعداد تولید، وزن گیری و توجیه اقتصادی داشته باشد.
سالاری از توجه بیشتر به لاین آرین به لحاظ تهدیدهای امنیتی و تحریم ها سخن به میان آورد و گفت: چنانچه با حمایت دولت، محصولات این نژاد با قیمت، شرایط و امتیازات ویژه به فروش برسد، می‌تواند از سهم بازار مناسب تری برخوردار شود.
کارشناس اقتصادی در بخش طیور درباره خصوصی کردن نژاد آرین گفت: اگر قابلیت تکثیر وجود داشته باشد، واگذاری آن به بخش خصوصی بسیار مناسب است، در غیر این صورت چون حفظ آن برای کشور حیاتی است، بهتر است که توسط دولت محافظت شود.
وی از مخاطرات فعالیت تعدادی از مرغداری ها در حریم ممنوع مزرعه آرین خبر داد و با هشدار به این که حفظ و تقویت این نژاد برای کشور از انرژی هسته ای مهم تر است تاکید کرد: معتقدم در صورت بسته شدن درهای کشور و وارد نشدن نژادهای دیگر، ما قادر به تولید گوشت مرغ برای مردم نخواهیم بود که این تکلیف سازمان پدافند غیر عامل را سنگین خواهد کرد.
شایعاتی در مورد وزن مرغ و هورمون های خوراکی
این فعال اقتصادی صنعت طیور با بیان این مطلب که با افزایش وزن مرغ، گوشت آن دارای چربی بیشتری می‌شود و اظهار کرد: بالا بردن وزن مرغ تنها از نظر اقتصادی برای تولیدکننده توجیه دارد و غیر از این دلیل دیگری برای افزایش وزن وجود ندارد.

(شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها