جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۲:۱۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۳۹۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

تراز غذا و کشاورزی مثبت‌تر از پارسال

آمارهای تجارت خارجی محصولات کشاورزی و غذایی و مقایسه آن با سال گذشته، نشان می‌دهد که تراز وزنی و تجاری آن‌ها مثبت‌تر شده و گرچه بهبود جزئی را نسبت به این بازه زمانی نشان می‌دهد اما به نظر می‌رسد، با افزایش صادرات و کاهش واردات محصولات کشاورزی، تراز بازرگانی این بخش وضعیت بهتری داشته باشد.

آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که بیش از پنج میلیون و ۶۹۱ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و غذایی به ارزشی بالغ بر پنج میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است. در طرف مقابل نیز میزان واردات همین بخش بیش از ۱۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تن به ارزشی بالاتر از هشت میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار بوده است. آنچه با توجه به این آمار به دست می‌آید تراز وزنی منفی ۱۰ میلیون و ۲۲۸ هزار تنی بخش کشاورزی و غذایی و تراز تجاری منفی سه میلیارد دلاری است.
این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تراز بازرگانی بخش کشاورزی در ۱۰ ماهه امسال حدود ۶۵۷ میلیون دلار و تراز وزنی آن بیش از ۶۰۰ هزار تن نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است.
البته نگاهی به عمده محصولات صادراتی از نظر وزنی و ارزشی هم نشان می‌دهد که هندوانه، گوجه فرهنگی، سیب زمینی، سیب و پیاز و موسیر به عنوان بیشترین و عمده‌ترین محصولات صادراتی به شمار می‌روند که سهم دو میلیون و ۱۶۲ هزار تنی و دارند و البته از نظر قیمتی عمده‌ترین محصولات صادراتی این بخش قدری متفاوت است و به ترتیب پسته، زعفران، گوجه فرنگی، هندوانه و خرما هستند که سهمی معادل یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار دارند.
از سوی دیگر نیز عمده‌ترین کالاهای وارداتی محصولاتی مانند ذرت دامی، لوبیای سویا، جو، برنج و کنجاله سویا هستند که سهم ۱۳ میلیون و ۳۸۷ هزار تنی و چهار میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلاری را از واردات این بخش دارند و در زمینه تناژ و ارزش دلاری کالاهای وارداتی فرقی با یکدیگر نداشته و ترتیبشان تغییری نمی‌کند.

(جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷) ۲۲:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها