جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۹۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بیمه قیمت زعفران حتی در فصل برداشت/قرارداد آپشن از ۱۲ اسفند

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: راه اندازی معاملات آپشن زعفران در بورس کالا به عنوان مکمل قراردادهای آتی این محصول در شرایطی از ۱۲ اسفند ماه جاری راه اندازی می شود.

حسن رضایی پور خصوص اقدام بورس کالای ایران برای راه اندازی قرارداد اختیار معامله(آپشن) زعفران از روز ۱۲ اسفند ماه عنوان کرد: راه اندازی معاملات آپشن زعفران در کنار آموزش مداوم و مستمر می تواند موجب حمایت بیشتر از زعفران کاران و رونق بیشتر معاملات این محصول شود، ضمن اینکه با این اتفاق، راه برای راه اندازی معاملات آپشن سایر محصولات کشاورزی نیز باز می شود.
وی افزود: قراردادهای آپشن در بازار سرمایه یک ابزار جدیدی است که احتیاج به اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش دارد به طوری که رمز موفقیت این قرارداد مشابه قراردادهای آپشن سکه و حتی اوراق بهادار، آموزش است که این وظیفه را هم سازمان بورس، بورس کالا و هم کارگزاران بر عهده دارند. 
رضایی پور به برگزاری دوره های آموزشی آپشن زعفران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به منظور آشنایی تمامی فعالان بازار با کارکردهای معاملات آپشن زعفران، کارگاه های آموزشی متعددی در مشهد و تهران از سوی بورس کالا برگزار شده است و کشاورزان و کارگزاران با نحوه معاملات این قرارداد آشنا شده اند.
 وی تاکید کرد: اگر بخواهیم میزان استفاده از این نوع معاملات را در بین کشاورزان گسترش دهیم، باید روند اطلاع رسانی و آموزش را ادامه دهیم. با این تفاسیر شاید در مرحله اول، میزان استقبال از معاملات آپشن زعفران از سوی کشاورزان خیلی زیاد نباشد، ولی به مرور و بعد از آشنایی آنها با نحوه کارکرد این قراردادها همانند گواهی سپرده که یکی از تقاضاهای کشاورزان است، آپشن هم می تواند یکی از ابزارهای مورد استفاده آنها تبدیل شود.
به گفته وی، کشاورزان می توانند با ورود به معاملات آپشن بورس کالا و خرید قرارداد «اختیار فروش»، قیمت و فروش محصول خود در آینده را بیمه کنند که با این اتفاق کشاورزان حتی از کاهش قیمت زعفران در فصل برداشت نیز مصون می مانند و این اتفاقی جذاب برای آنها خواهد بود.
رضایی پور در ادامه به مرجعیت قیمت زعفران از طریق تابلوی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بورس کالای ایران مرجع تعیین قیمت زعفران است به طوری که بسیاری از تجار و بازرگانانی که به صورت نقدی معامله می کنند به تابلوی بورس نیز نظر دارند؛ بنابراین می توان ادعا کرد که قیمت بورس منطبق با بازار نقدی زعفران است و بورس کالا به عنوان مرجعیت قیمت گذاری رسمی زعفران از سوی تجار پذیرفته شده است که امیدواریم با ادامه حمایت ها و رونق بیشتر معاملات بتوانیم نبض قیمت جهانی زعفران را از طریق بورس کالای ایران در اختیار بگیریم.

(جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها