جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۳۹۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

شرایط مزارع گندم مطلوب است/بازار سموم تعریفی ندارد

ایمانی گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی در اکثر نقاط کشور، وضعیت مزارع گندم مطلوب است.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران سطح زیر کشت گندم برای سال زراعی جدید را حدود ۶ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی در اکثر نقاط کشور، وضعیت مزارع گندم مطلوب است.
به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که در سال زراعی ۹۸-۹۷ میزان تولید گندم به ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن برسد و همچنان خودکفایی استمرار داشته باشد.
ایمانی با انتقاد از افزایش قیمت نهاده‌های تولید از جمله سموم کشاورزی گفت: علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات سم، اما متاسفانه سودجویی برخی عوامل واسطه و دلال موجب شده است تا سم با قیمت مناسب به دست کشاورز نرسد و به عبارت دیگر یارانه دولت به جیب رانت جویان می‌رود.
نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به آنکه قرار بود تکنیکال و سم آماده مصرف با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شود، از این رو انتظار می‌رفت که تفاوت قیمت سم با سال گذشته بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد نباشد، درحالیکه هم اکنون قیمت سم ۲ تا ۳ برابر و در برخی سموم تا ۷ برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان نسبت به بازار سموم انتقاداتی دارند، بیان کرد: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت سموم نسبت به مدت مشابه سال قبل، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید تدابیری بیندیشند چرا که برداشت گندم در روز‌های آتی آغاز می‌شود و کمبود سم می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.
ایمانی در ادامه افزود: اگرچه دولت با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات سموم در نظر دارد که قیمت‌ها را کنترل کند، اما قیمت‌های فعلی سموم و تکنیکال نشان می‌دهد که تلاش دولت برای تنظیم بازار بی نتیجه مانده است.
این مقام مسئول در پایان افزایش قیمت سم را تنها دغدغه و نگرانی پیش روی تولیدکنندگان برشمرد و گفت: اگرچه کمبودی در عرضه وجود ندارد، اما قیمت‌های بالای سموم موجب شده است تا کشاورزان نتوانند برای مبارزه با علف‌های هرز، بیماری و آفات سموم مورد نیاز را خریداری کنند، در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ و استمرار تولید باید تمهیداتی بیندیشد تا سم به میزان کافی در دسترس عموم کشاورزان قرار گیرد.

(جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷) ۰۸:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها