جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۴
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۳۹۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فراورده های روغنی

زنگ خطر کاهش مصرف روغن زیتون به صدا درآمد/قیمت هر شیشه روغن زیتون ۱۰۰ هزار تومان

جلالت گفت: با توجه به حذف روغن زیتون از گروه یک واردات و اختصاص نیافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی، مصرف به شدت اُفت کرده است.

نادر جلالت عضو سابق شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه زنگ خطر مصرف روغن زیتون در کشور به صدا در آمده است، اظهار کرد: با توجه به حذف روغن زیتون از گروه یک واردات و عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی، مصرف روغن زیتون به دنبال نوسان قیمت به شدت اُفت کرده است.
وی قیمت هر شیشه یک لیتری روغن زیتون را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه پیگیری‌هایی برای بازگرداندن واردات به گروه یک واردات به جایی نرسیده است، از این رو افق روشنی پیش روی افزایش سرانه مصرف نیست.
جلالت ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از کارخانه‌ها به سبب نبود مواد اولیه و مشتری اقدام به بسته بندی محصول نکرده اند.
این فعال اقتصادی با تاکید بر افزایش مصرف روغن زیتون در سبد خانوار بیان کرد: با وجود آنکه روغن زیتون کالای سلامت محور به شمار می‌رود و شورای ملی زیتون و وزارت جهاد کشاورزی تلاش‌های متعددی برای افزایش سرانه مصرف داشته اند، اما اتخاذ سیاست اخیر دولت بر مصرف روغن زیتون اثر گذاشت به طوریکه هم اکنون مصرف روغن زیتون به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
وی سرانه مصرف روغن زیتون در ایران را ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم اعلام کرد و گفت: اگر واردات روغن زیتون به گروه یک کالا بازنگردد، بی شک ادامه این روند در کاهش سرانه مصرف اثر گذار خواهد بود، اما از الان نمی توان میزان کاهش سرانه مصرف را تخمین زد.
عضو سابق شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه سرانه مصرف روغن زیتون با متوسط جهانی و بسیاری از کشورها قابل قیاس نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه روغن زیتون کالای سلامت محور به شمار می رود، از این رو انتظار می رود که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تمهیداتی بیندیشند تا ضمن حمایت از تولید داخل، این محصول با ارزش از سفره غذایی خانوار حذف نشود چرا که به هر میزانی که روغن زیتون از سبد خانوار حذف شود باید به همان میزان داروهای قلبی و عروقی وارد کرد.
عضو سابق شورای ملی زیتون در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه واردات روغن زیتون با ارز آزاد صورت می‌گیرد، از این رو نوسان قیمت ارز در نرخ روغن زیتون و درنهایت مصرف تاثیر گذار است.

(جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷) ۰۸:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها