چهارشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۳۸۹۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سهم ایران در تجارت حلال تنها ۷ دهم درصد است

تقوی گفت: باتوجه به آنکه گردش مالی تجارت حلال در دنیا ۴ هزار میلیارد دلار است، اما تنها ۷ دهم درصد از این میزان به ایران اختصاص دارد.

رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به دستاورد‌های ۴۰ ساله مدیریت جهادی در بخش کشاورزی و تجارت غذای حلال اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی نسبت به اوایل انقلاب بیش از ۶ برابر رشد داشته است که این امر نشان می‌دهد گام‌های مهمی به سمت و سوی کشاورزی علمی و علمی شدن در بخش برداشته شده است که با ادامه این روند ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده یکی از کشور‌های مطرح در بخش کشاورزی در دنیا خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی پاسخگوی جمعیت کنونی کشور نیست افزود: کشاورزی علمی باید رواج پیدا کند چرا که این کشاورزی تنها پاسخگوی نیاز ما خواهد بود ضمن آن که با توجه به طبیعت و امکاناتی که در دست است بخشی از تولیدات کشاورزی را می‌توان به خارج صادر کرد.
 
به گفته تقوی، با توجه به امکانات موجود در صورت استفاده از روش‌های علمی قادر هستیم که نیاز ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت را تأمین کنیم.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه با کار‌های ترویجی و تبلیغی کشاورزان به سمت علمی شدن در مراحل کاشت، داشت و برداشت در حال پیشروی هستند، گفت: در سال‌های اخیر تحولی در بخش ایجاد شد به طوری که ۹ هزار متخصص کشاورزی به عنوان ناظر متولی پهنه‌های کشاورزی شدند.
 
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی کمبود آب را یکی از مشکلات کنونی بخش کشاورزی برشمرد و گفت: بر این اساس باید زراعت با روش‌های ارغابی را کنار بگذاریم و از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنیم ضمن آن که محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند را به محصولات کم آب‌بر همچون زعفران تغییر دهیم.
 
تقوی با انتقاد از این مسئله که ارتباط میان دانشگاه‌ها و مراکز کم است، گفت: هم اکنون در بخش کشاورزی تحصیل‌کرده‌های بیمار متعددی وجود دارد که این امر ناشی از ارتباط کم میان دانشگاه‌ها و مراکز کشاورزی است از این رو انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها متناسب با نیاز نیرو تربیت کنند.

چرا سهم ایران از تجارت غذای حلال ناچیز است؟ 
 
وی با اشاره به اینکه بنده منتقد مدیریت توزیع کالا‌های اساسی هستم بیان کرد: البته بنده مسئولیتی در تنظیم بازار ندارم و نمی‌پذیرم، اما بر اساس آمار و اطلاعات ۱۳۵ درصد بیش از سال گذشته گوشت وارد کشور شده است که با این وجود کمبودی در توزیع وجود ندارد و تنها بحث نوسان قیمت به مدیریت نوسان نرخ ارز، اشکال در سیستم توزیع و نفوذی‌ها بر می‌گردد چرا که آمریکا روی معیشت مردم نفوذ کرده است.
 
تقوی ادامه داد: در چند روز گذشته ۱۷ هزار تن گوشت که در بندر عباس دپو شده بود کشف و ضبط شد که این امر نشان می‌دهد نفوذی‌هایی همانند سایر بخش‌های اقتصادی همچون طلا و ارز هم در این بخش نفوذ کردند.
 
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مردم نگرانی از لحاظ شرعی بودن گوشت‌های وارداتی نداشته باشند گفت: بنده این اطمینان را می‌دهم که هر گوشتی که از طریق سیستم وارد می‌شود تحت نظر ناظران است که ملاک و معیار‌های شرعی را رعایت می‌کنند به گفته وی در کشتارگاه‌های خارج از کشور یک دامپزشک و یک روحانی بر عملیات ذبح نظارت دارد.
 
وی ادامه داد: با توجه به آنکه در کشتارگاه‌های خارج از کشور پس از کشتار دام سایر آلایش‌های دام نظیر دل و جگر و کله پاچه معدوم می‌شد از این رو سازمان دامپزشکی با رایزنی‌های صورت گرفته قصد دارد که با رعایت مسائل بهداشتی آلایش‌ها را وارد کشور کند ضمن آنکه به سبب مسائل بهداشتی بحث واردات دام زنده مطرح شده است.
نمایشگاه دستاورد ۴۰ سال انقلاب با حضور تشکل‌های جهادی از ۱۲ اسفند آغاز به کار خواهد کرد
 
تقوی درباره برگزاری نمایشگاه دستاورد ۴۰ ساله انقلاب در حوزه کشاورزی گفت: این نمایشگاه از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه از تمامی تشکل‌های جهادی دعوت شده تا دستاورد‌های خود را به نمایش بگذارند ضمن آنکه در این نمایشگاه عرضه مستقیم کالا جهت تنظیم بازار شب عید انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه سهم ایران در تجارت حلال بسیار ناچیز است گفت: علی رغم آنکه گردش مالی تجارت حلال در دنیا ۴ هزار میلیارد دلار است، اما ایران تنها ۷ دهم درصد از این سهم را به خود اختصاص داده است که با کشور‌هایی همچون ترکیه و مالزی قابل قیاس نیست.
 
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، تنوع در وظایف، آشفتگی در مسائل قانون و نبود متولی مشخص را دلیل اصلی سهم ناچیز ایران در تجارت حلال در دنیا دانست.
 
وی با اشاره به اینکه اعزام دامپزشک به کشتارگاه‌های خارج از کشور هزینه‌های بالایی در بر دارد، بیان کرد: اخیرا وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرده که دامپزشکان به کشوربرگردند تا هزینه‌ها کاهش یابد، اما این امکان وجود ندارد که ناظر شرعی به کشتارگاه‌ها خارج از کشور اعزام نشوند و ذبح بخواهد توسط غیر مسلمان صورت گیرد.
 
تقوی، واردات دام زنده را یکی از دیگر راهکار‌های مناسب کاهش هزینه‌های واردات برشمرد.

 

 قیمت پایین گندم عامل اصلی قاچاق است
 
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی از رشد چشمگیر تولید گندم طی ۴۰ سال بعد از انقلاب خبر داد و گفت: امسال بیش از ۱۳.۵ میلیون تن گندم تحویل سیلو‌های کشور داده شد، در حالیکه در ابتدای انقلاب این رقم تنها ۴.۵ میلیون تن بود. با توجه به مصرف آرد در نانوایی‌ها و شیرینی پزی‌ها ۳ تا ۴ میلیون آرد مازاد برای ذخایر احتیاطی در سیلو‌های کشور موجود است.
 
وی با انتقاد از نرخ پایین گندم در مقایسه با نرخ‌های جهانی افزود: دولت برای سال زراعی جدید قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۷۰۰ تومان اعلام کرده است که اختلاف چشمگیر قیمت با مرز افغانستان و دیگر کشور‌ها موجب شده زمینه برای قاچاق آرد و گندم به آن سوی مرز‌ها فراهم شود. همانگونه در چند روز گذشته اخباری بر کشف ۳ هزار تن آرد در یکی از انبار‌های استان خوزستان در رسانه‌ها منتشر شد.
 رتبه علمی ایران در دنیا ۱۶ است
 
تقوی با اشاره به اینکه توسعه علم و فناوری به معنای عام کلمه آموزش دستاورد بزرگ انقلاب طی ۴۰ سال اخیر در کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: امروز در تمامی مراکز استان‌ها دانشگاه‌ها فعال هستند که فرزندان ملت در کلاس‌های دانش آموزی اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند.
 
وی رتبه علمی کشور در جهان را ۱۶ اعلام کرد و افزود: این رتبه به سبب فعالیت‌های علمی و آموزشی با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست که تمامی این عوامل به سبب برکت انقلاب است.
 
به گفته نماینده ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی در سایه رهبری امام و حضور مردم در صحنه و مقاومت و تمرکز روی دستاورد‌های انقلاب توانستیم کار‌های عظیمی را در کشور انجام دهیم.

 

رونمایی از نخستین رادیو اینترنتی بخش کشاورزی در نمایشگاه دستاورد‌های چهل ساله مدیریت جهادی
 
در ادامه این نشست فلسفی فرمانده مرکز بسیج وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نمایشگاه دستاورد‌های چهل ساله مدیریت جهادی با محور‌های بهره وری کشاورزی، توسعه پایدار و تجارت حلال برگزار می‌شود، اظهار کرد: همزمان با افتتاحیه نمایشگاه، شورای فرهنگ حلال براساس ماده ۱۲ آیین نامه اجرایی قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید مصوبه سال ۸۸ با هدف فرهنگ سازی برای گسترش و ترویج صنعت حلال در کشور رونمایی می‌شود و اعضای شورا توسط نماینده، ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند.
 
وی از رونمایی جلد ۴ دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در این نمایشگاه خبر داد و گفت: همچنین از اولین رادیو اینترنتی بخش کشاورزی تخت عنوان رادیو جهاد رونمایی می‌شود.
 
فلسفی در پایان تصریح کرد: در این نمایشگاه روز ۱۷ اسفند توزیع نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز ۲۴ عرضه محصولات سیب و پرتقال شب عید و آجیل و خشکبار با نرخ مصوب صورت خواهد گرفت.
(چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها