چهارشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۳۸۸۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

حداکثر قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوسفندی گرم ۴۰ هزار تومان است

معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نظام تامین بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و نظام توزیع بر عهده وزارت صنعت قرار گرفته است، گفت: قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوسفندی گرم در داخل کشور بین ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان است.

این برنامه که یکشنبه شب ها با حضور کارشناسان و مهمانان حوزه مرتبط در خصوص مسائل اقتصادی از شبکه یک پخش می شود، این هفته نیز با موضوع گرانی گوشت روی آنتن رفت.
 
در برنامه این هفته، محورهایی مانند افزایش وام ازدواج، مصوبه مجلس برای شفافیت شرکت های دولتی مطرح شد ولی موضوع اصلی برنامه، گرانی گوشت بود.
 
محمدهادی سلیمی زاده کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نرخ گوشت در طول ماههای شهریور و مهر با وجود نوسانات نرخ دلار روند ثابتی را داشت، اظهار داشت: این نرخ به طور یکباره طی یکی دو ماه اخیر به شدت افزایش یافت و به حدود کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید.

میانگین قیمت گوشت


*عوامل نوسانات قیمت گوشت در بازار چه بود؟
 
سلیمی با بیان اینکه در این دوران دولت شروع به توزیع گوشت با نرخ دولتی کرد، ادامه داد: در آذر ماه نیز شاهد یک نوسان در قیمت گوشت بودیم که عامل آن نیز تحولاتی از جمله مقداری گوشت دپو شده بود که دادستان نیز آن را اعلام کرد اما گوشت از جمله اقلامی نیست که یک شبه قیمت آن افزایش یابد و یک روند طولانی مدت را طی می کند اما متاسفانه دولت حتی در این زمان نیز قادر به کنترل قیمت آن نشد و سیاست‌های وارداتی را نیز به درستی اجرا نکرد.  
 
وی با بیان اینکه ۲۳ درصد از درآمد مردم صرف خرید اقلام خوراکی شده و ۲۰ درصد آن صرف خرید گوشت می‌شود اظهار داشت: در واقع یک بیستم میانگین درآمد یک خانواده متوسط حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌شود صرف خرید گوشت، مرغ و مواد پروتئینی خواهد شد.

خرید اقلام خوراکی

 
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: با یک محاسبه روشن است که هر کیلو گوشت وارداتی از گمرک کیلویی ۳۰ تومان خریداری شده و در بازار به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود که در این میان ۱۲۰ هزار تومان به عرضه کننده می‌رسد و عمده مشکلات ما نیز وابسته به این عرضه کننده است.
 
وی با اشاره به برخی معضلاتی که از سوی عرضه کنندگان گوشت در این زمینه ایجاد می‌شود تصریح کرد: به طور مثال وقتی گوشت وارد میشود سر و دست آن نیست و احتمالا به قصابی های بالاشهر رفته و یا در قصابی های آزاد به قیمت بسیار بالا فروخته می شود و دلیل آن نیز نبود نظارت مشخص و توزیع کنندگان تعیین شده است چرا که توزیع گوشت تنها بر عهده چندین شرکت محدود و خاص است.

*قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوسفندی گرم بین ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان است
 
در ادامه این برنامه علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی تلفنی با برنامه پایش در پاسخ به این سوال که قیمت گوشت در گمرک و بازار چقدر است و آیا معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی که وظیفه تنظیم بازار را برعهده دارد در این باره وظیفه خود را انجام داده است یا خیر گفت: قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوسفندی گرم در داخل کشور یعنی پس از پرداخت عوارض گمرکی و ورود به کشور بین ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان و میانگین آن ۳۵ هزار تومان است و قیمت این گوشت خارجی برای مصرف کننده ۴۰ هزار تومان بوده و به همین قیمت به فروش می‌رسد.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر نیز بر اساس آخرین نظرات دولت نظام تامین بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و نظام توزیع بر عهده وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفته است.
 
مهر فرد ادامه داد: تاکنون گوشت در میادین میوه و تره بار، برخی تعاونی‌ها، فروشگاه های زنجیره ای و برخی از شعب مشخص شده عرضه می شد که به دلیل اختلاف قیمت گوشت داخلی و خارجی صفوفی ایجاد و اختلالاتی نیز به وجود آمد.
 
*فعالیتی در بخش خصوصی ندارم
 
معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت وارد کننده گوشتی به نام شما ثبت و فعال است یا خیر توضیح داد: در حال حاضر بنده هیچ شرکت خصوصی ندارم. قبل از ورودم به این مسئولیت یعنی زمانی که از گردونه دولت خارج بودم، فعالیتی در این زمینه داشتم که پس از ورود به وزارت جهاد کشاورزی و این منصب هیچگونه فعالیت تجاری در این زمینه را ادامه ندادم و سازمان بازرسی کل کشور نیز این موضوع را پیگیری کرد و مدارک لازم مبنی بر عدم فعالیت بنده در این زمینه ارائه شد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: کشتارگاه‌های سازمان دامپزشکی همگی کد داشته و مشخص است و اگر به هر دلیلی ابهامی در این زمینه وجود داشته باشد می توان با مراجعه به سازمان دامپزشکی اهلیت آنها را شناسایی کرد.
(چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷) ۱۱:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها