چهارشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۳۸۶۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ضرورت واردات حداقل ۲۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال/ قاچاق برنج منتفی است

کشاورز گفت: با توجه به کاهش واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل، حداقل برای تنظیم بازار شب عید باید ۲۰۰ هزار تن برنج وارد شود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، از کمبود برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: براساس آمار یازدهه ماهه گمرک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ هزارتن برنج کمتر وارد کشور شده که این امر بر کمبود برنج خارجی در بازار دامن زده است.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته بخشی از نیاز کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شد، افزود: طی سال‌های اخیر ۱۰۰ هزارتن برنج از طریق قاچاق وارد کشور می‌شد که امسال به سبب نوسان نرخ ارز این آمار را نداریم، ضمن آنکه بخشی از برنج‌های وارداتی قبل از عرضه از طریق بازار‌های مرزی خارج شد.
 
کشاورز با اشاره به اینکه ۵۰ درصد برنج توسط بازرگانی دولتی وارد شده است، بیان کرد: با توجه به آنکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتن از میزان واردات مربوط به بخش دولتی است که جزو محاسبات ما محسوب نمی‌شود، بنابراین تا پایان سال حداقل ۲۰۰ هزارتن برنج به منظور تامین نیاز کشور باید وارد شود تا شب عید را سپری کنیم.
 
یک میلیون و ۱۱۳ هزارتن برنج وارد شد/ ضرورت واردات ۳۰۰ هزار تنی برنج برای تنظیم بازار شب عید
 
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج، قبل از دوره ممنوعیت حداقل ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن برنج باید وارد کشور شود که از این رو از بانک مرکزی انتظار می‌رود که در تخصیص ارز سرعت بیشتری داشته باشند تا برای تأمین نیاز کشور دچار مشکل نشویم.
 
وی ادامه داد: باتوجه به شرایط نامساعد ارزی و فقدان مراودات مالی با پاکستان از بانک مرکزی انتظار داریم تا همکاری بیشتری با واردکنندگان داشته باشد تا مشکل خاصی در بازار برنج شب عید ایجاد نشود.
 
این مقام مسئول از ثبات نرخ برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ثبات قیمت برنج در بازار‌های جهانی و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، همچنان هر کیلو برنج هندی با نرخ ۸ هزار و برنج پاکستانی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار توزیع می‌شود که نسبت به ماه‌های اخیر تغییری ندارد.
 
دبیرانجمن واردکنندگان برنج در پایان درباره آخرین تحولات بازار برنج در ایام پایانی سال تصریح کرد: با توجه به آنکه کمبود برنج در بازار شب عید می‌تواند مورد سوءاستفاده دلالان واسطه گران قرار گیرد، از این‌رو وزارت صنعت به شدت پیگیر این موضوع است تا با بانک مرکزی اقدامات لازم را برای تأمین نیاز شب عید و نیمه اول سال آینده انجام دهد، چرا که در غیر این صورت با نوسان قیمت برنج در ایام پایانی سال روبه‌رو خواهیم بود.
(چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها