دوشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۹
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۳۸۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

پسته داخلی گران‌تر از پسته صادراتی/ صادرکنندگان پسته به سامانه نیما ارز نمی‌دهند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: صادرکنندگان پسته به دلیل پایین بودن نرخ ارز نیمایی به این سامانه ارز تزریق نمی‌کنند.

محمدحسین شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: قیمت پسته داخلی و پسته صادراتی فرق دارد، چرا که کیفیت پسته مصرفی در داخل کشور بالاتر از صادراتی است و بیشتر پسته‌های دستچین به بازار داخلی عرضه می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران افزود: پسته‌های صادراتی اصولا دارای کیفیت متوسط است و قیمت پسته صادراتی با پوست کیلویی ۱۵۰ هزار تومان است که نسبت به پسته مصرف داخلی حدود کیلویی ۷۰ هزار تومان پایین‌تر است.
شمس فرد تصریح کرد: امسال به دلیل نبود محصول و کاهش ۶۰ درصدی محصولات باغی قیمت‌ها افزایش داشته است و قیمت پسته با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شد.
وی اظهار کرد: پسته‌های صادراتی را نمی‌توان در بازار داخلی عرضه کرد، چرا که به دلیل کمبود کیفیت و ریز بودن آن خواهان کمی در بازار دارد و خارجی‌ها به دلیل قیمت پایین بیشتر مشتری پسته کیفیت متوسط ایران هستند. کشور‌های اروپایی بیشترین خریدار پسته ایران هستند و به تازگی کشور‌های آفریقایی مانند مصر به مشتریان پسته ایران اضافه شده‌اند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه داد: صادرکنندگان پسته به دلیل پایین بودن قیمت خرید سامانه نیما، ارز حاصل از صادرات خود را به این سامانه عرضه نمی‌کنند و معتقدند قیمت تمام شده خرید داخلی آنها با ارز نیمایی تا حدودی برابری می‌کند.
وی درخصوص قیمت‌های صادراتی پسته گفت: قیمت هر کیلو پسته صادراتی با پوست از ۹۵ هزار تومان تا ۱۱۰ هزار تومان است و قیمت مغز پسته صادراتی از ۱۹۰ تا ۲۱۰ هزار تومان است، همچنین در ۱۰ ماهه امسال حدود ۴۴ هزار تن در مجموع صادرات داشته‌ایم.
شمس فرد در خصوص مشکلات صادرات خشکبار گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرات خشکبار، در انتقال ارز است و کماکان مشکلات بانکی وجود دارد و نمی‌توانیم پول‌های فروش محصولات را به کشور انتقال دهیم و این‌کار به صورت بسیار سخت امکان پذیر است.

(دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۷:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها