دوشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۳۸۱۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس اقتصاد

صادرکنندگان به جای فرافکنی، با بانک مرکزی همکاری کنند

یک صاحبنظر در امور مالی و ارزی با اشاره به رفتار برخی صادرکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی تصریح کرد: برخی از صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان بزرگ، فرافکنی می کنند و با بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات آنگونه که باید همکاری نمی‌کنند.

مجید شاکری  شرایط کشور را به دلیل اعمال تحریم‌ها، ویژه خواند و گفت: بدیهی است که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و وظیفه ملی - میهنی اقتضا می‌کند که صادرکنندگان نهایت تلاش خود را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کار گیرند و در قالب‌هایی مانند واردات در برابر صادرات یا اسکناس، این ارز را وارد چرخه اقتصاد کنند.
این تحلیلگر مالی و ارزی در ادامه با اشاره به ادعای برخی صادرکنندگان که اساساً در سامانه نیما ارزی واریز نمی‌شود، ابراز کرد: سامانه نیما و پیمان سپاری ارزی به منظور ممانعت از خروج سرمایه کشور به کار گرفته شده است؛ اما در شرایط فعلی کشور نیز می‌توان از دیگر الگوهایی مانند مرکز مبادلات ارزی کمک گرفت تا اینگونه به شفافیت اطلاعات برای بانک مرکزی کمک کرد.
شاکری درباره مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: با آغاز دوره ریاست جدید در بانک مرکزی، تمرکز این بانک روی بازار نقد تهران افزایش یافت و با بازگشت بانک مرکزی به بازار و نیز مداخله آن، بازار نقدی ارز کنترل شد.
وی در ادامه افزود: البته باید در زمينه حواله و واردات نیز نظارت‌هایی انجام شود. برای مثال صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در این باره که واردات بدون انتقال ارز موجب افزایش قیمت ارز طی یک هفته اخیر شده است، منطقی است، چراکه این افراد دسترسی سریعی به بازارهای نقدی موازی مانند سلیمانیه، هرات و دبی دارند.
او خاطرنشان کرد: البته در این زمینه اخیراً رئیس کل بانک مرکزی، سفر مهمی به عراق و چین داشته و امیدواریم بر اساس توافقات انجام شده شاهد برطرف شدن برخی مشکلات باشیم.
این کارشناس امور مالی در پایان تاکید کرد: برای اجرای درست سیاست‌های بانک مرکزی به همکاری سایر دستگاه‌ها همچون وزارت صمت نیاز است.

(دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷) ۱۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها