دوشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۷۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید ۲ نانوداروی افزایش سیستم ایمنی دام و طیور از عصاره گیاهان دارویی

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دارویی گفت: برای اولین بار بر اساس یک طرح تحقیقاتی موفق به تولید دو نانوداروی افزایش سیستم ایمنی در دام و طیور با استفاده از عصاره گیاهان دارویی شده‌ایم.

دکتر شبنم وثوقی اظهار کرد: طراحی فرمولاسیون نانو داروی مذکور بر اساس یک طرح تحقیقاتی و بهره‌گیری و تطبیق دانش کهن و طب کلاسیک گیاهان دارویی با دانش روز دنیا، از اواخر سال ۹۳ آغاز شده و در سال ۹۶ پس از پشت سر گذاشتن آزمایشات فارماکولوژی و توکسیکولوژی و آزمایشات اثربخشی در سطح فارمیک، فرمولاسیون آن نهایی شد.
وی افزود: نانو داروهای مذکور می‌توانند به طور همزمان در بروز و درمان بیماری‌های ویروسی در دام و طیور از جمله نیوکاسل، آنفلوآنزا، برونشیت، تب برفکی مؤثر واقع شوند که این عملکرد بر اساس افزایش توانمندی سیستم ایمنی و تأثیر مستقیم و همزمان نانوداروی مذکور بر ایمنی هومورال و سلولی طراحی شده است.
به گفته وثوقی، فیتوبیوتیک‌های مذکور با استفاده از تکنولوژی اولتراسونیک و مواد مؤثر انتخابی از عصاره‌های تغلیظ شده چندین گیاه بومی ایران به خصوص مناطق کویری خراسان نظیر شهرستان‌های گناباد و کاشمر تهیه شده است.
مدیرعامل این شرکت دارویی اظهار کرد: داروی مذکور هیچ اثر سویی نداشته و منع مصرف یا تداخل دارویی ندارد و با توجه به اینکه تمامی اجزای به کار گرفته در فرمولاسیون به صورت خودرو و یا طبیعی کشت می‌شود، کاملاً ارگانیک بوده و نیاز به رعایت دوره کارنس ندارد، لذا هیچ‌گونه پسماندی در فرآورده‌های حاصل از پرورش دام و طیور به جای نمی‌گذارد.
وی با بیان اینکه طرح فوق پس از پشت سرگذاشتن مراحل نهایی ثبت اختراع ملی، قابلیت معرفی و عرضه در بازارهای جهانی را دارد، گفت: این مجموعه پس از مذاکره با سازمان دامپزشکی و اخذ مجوزهای لازم، به صورت پایلوت و در آینده در حجم انبوه، نانو داروهای مذکور را تولید و عرضه خواهد کرد.
وثوقی اظهار کرد: با توجه به تأثیرات مخرب آنتی بیوتیک در محیط زیست و ایجاد مشکلات جبران ناپذیر از جمله ایجاد مقاومت دارویی در بدن انسان، این نانو دارو می‌تواند به پرورش محصولات دامی بدون آنتی بیوتیک کمک کرده و علاوه بر بهبود سلامت و کیفیت فرآورده‌هایی نهایی، از ایجاد خسارت مالی جبران‌ناپذیر پرورش دهندگان در برابر بیماری‌های ویروسی بکاهد.
وی گفت: شرکت صنایع دارویی ما با ارائه این طرح موفق شد در سال ۱۳۹۶ به عنوان یک شرکت فناور در مرکز رشد و فناوری شهرستان گناباد ادامه فعالیت دهد و خط تولید داروی مذکور در شهرستان گناباد و در مرکز رشد فناوری این شهرستان احداث می‌شود.

(دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها