یکشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۳۷۶۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

تشریح جزئیات تنظیم بازار گوشت قرمز/گام اول رساندن گوشت به جامعه هدف

مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورت تامین گوشت قرمز توسط وزارت صنعت برنامه وزارت صنعت رساندن گوشت قرمز به جامعه هدف است.

مدتی است تنظیم بازار گوشت قرمز به هم خورده است و بازار این کالا هم به نوبه خود مانند بازار سکه و ارز در حال تجربه قیمت‌های نجومی است، به طوری که اگر گوشت قرمز با این روند افزایش قیمت خود را ادامه دهد از پس باید تکه‌هایی از گوشت قرمز را به عنوان نمونه در موزه‌ها به معرض نمایش مردم گذاشت.
براساس قانون انتزاع از سال 1392  تاکنون تامین و توزیع محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و براساس این قانون تامین و توزیع گوشت قرمز هم تا چند روز پیش بر عهده این وزارتخانه بوده است، اما به دنبال نابسامانی‌های اخیر در تنظیم بازار این محصول و ایجاد صف‌های طولانی در مراکز توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری، مسئولان مربوطه تصمیم گرفته‌اند تا با تقسیم تامین و تنظیم گوشت قرمز بین دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امر توزیع گوشت قرمز که این روزها به یک کالای گران‌بها تبدیل شده سروسامان بدهند.
براین اساس از این پس تامین گوشت قرمز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود و توزیع و نظارت گوشت قرمز هم بر عهده وزارت صنعت است، اما اینکه این اقدام چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت، هنوز معلوم نیست، ولی نتیجه این تقسیم‌بندی به نوعی قابل پیش‌بینی و از آنجا که یک کار دو متولی دارد، از این پس در صورت عدم تنظیم بازار، مشکلات به وجود آمده بین دو وزارتخانه پاسکاری خواهد شد.
با توجه واگذاری نظارت و توزیع گوشت قرمز به وزارت صنعت گفت‌وگویی با محمد قبله  مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
* کاهش 30 درصدی تولید گوشت قرمز
* اقدامات وزارت صنعت در رابطه با تنظیم بازار گوشت قرمز چیست؟
قبله: برآورد وزارت جهاد از تولید  گوشت قرمز تولید سالانه حدود 800 تا 900 هزار تن  است در حالی که در تولید این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد کمبود داشته‌ایم.
در  بحث تامین گوشت قرمز تاکنون متکی به تولید داخل بوده‌ایم و با توجه به افزایش قیمت‌ها و مسائل پیش آمده در این بخش  باید بررسی شود که چه اتفاقاتی در جمعیت دامی کشور و همچنین شرایط تولید  افتاده که باعث بروز مشکلات اخیر در تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور شده است.
 در مورد تامین گوشت قرمز و سفید وزارت صنعت استعلام‌ لازم را انجام داده است، بطوری که بر اساس این استعلام مشخص شده که در مورد گوشت مرغ و تخم مرغ وزارت جهاد کشاورزی تامین را انجام داده، اما در رابطه با گوشت قرمز با کسری تامین مواجه هستیم.
* دلیل این کسری چیست؟
قبله: باید پاسخ این سوال را از وزارت جهاد کشاورزی پرسید، زیرا طبق قانون انتزاع متولی تامین وزارت جهاد کشاورزی است.
* طبق قانون انتزاع  وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر تامین وظیفه توزیع را هم بر عهده دارد، اما چرا  توزیع گوشت قرمز در این شرایط به وزارت صنعت واگذار شده است؟
* دلالان مانع رسیدن گوشت قرمز به مصرف کننده واقعی هستند
قبله: بررسی‌ها نشان داده که نظارت کافی بر بحث توزیع گوشت قرمز وجود نداشته و ایجاد صف‌های طولانی در مراکز توزیع حاکی از آن بود که برخی از این صف‌ها ناشی از حضور دلالان در کنار مصرف‌کنندگان واقعی بوده است.
سوال: برنامه دقیق وزارت صنعت برای توزیع گوشت قرمز چیست؟
قبله: در گام اول قرار است وزارت صنعت ضمن طراحی شیوه‌های نوین توزیع برای رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی نظارت بر شبکه‌های توزیع را هم بر عهده داشته باشد.
توزیع دو مولفه دارد،  برای توزیع یک کالا در درجه اول باید کالا موجود باشد تا در درجه دوم نظارت بر توزیع صورت بگیرد.
وزارت صنعت از وزارت جهاد کشاورزی خواسته است تا گوشت قرمز را تامین  کند و آن گاه وزارت صنعت با توجه به اینکه ارتباطات مستقیم با تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، مراکز اصناف، سامانه‌های جامع تجارت دارد گوشت را با نظارت به جامعه هدف می‌رساند، تا توزیع گوشت قرمز به منبع درآمدی برای دلالان و واسطه‌گران تبدیل نشود.
* تقسیم تنظیم بازار گوشت قرمز بین دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت این موضوع را ذهن ایجاد می‌کند که این دو وزارتخانه از این پس در صورت عدم تنظیم بازار گوشت قرمز تنظیم نشدن بازار گوشت قرمز را بین یکدیگر پاسکاری خواهند کرد، این این کار با هدف خاصی صورت گرفته است؟
قبله: ممکن است سردرگمی بوجود آید اما واقعا  هدف از این تقسیم،  توزیع هدفمند گوشت قرمز بوده است.
بهرحال وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع هدفمند گوشت قرمز امکانات را نداشته است و به همین دلیل این موضوع به وزارت صنعت واگذار شده است.
* برنامه وزارت صنعت برای تنظیم بازار گوشت قرمز چیست؟
قبله:  برنامه وزارت صنعت این است که گوشت قرمز با روش‌های گوناگون و بدون ایجاد تنشی خاص در جامعه هدف به بهترین نحو توزیع شود.
* جامعه هدف شناسایی شده است؟
قبله: بله،  جامعه هدف شناسایی شده است، البته این گونه نیست که قشر خاصی مدنظر ما باشد بلکه بهتر است که بگویم جامعه هدف به گروه‌های مختلف از جمله عضو اتحادیه‌های کارگری و کارمندی، کمیته امداد، بهزیستی، یارانه بگیرها دسته‌بندی شده است.
بنابراین برای کاهش صف‌های طولانی ممکن است به عنوان مثلا تشخیص داده شود تا بخشی از بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای را کاهش دهیم و با کاهش سقف فروشگاه‌های زنجیره‌ای این سقف توزیع را به تعاونی فرهنگیان و ... واگذار کنیم و به این ترتیب توزیع گوشت را از حالت مرکز محور متفرق کنیم تا توزیع روان‌تری انجام شود.
* وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر چقدر گوشت قرمز برای توزیع در اختیار وزارت صنعت قرار داده است؟ و گوشت قرمز را چگونه تامین خواهد کرد:
قبله: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین بازار گوشت قرمز واردات است و در گام اول مقرر شده تا وزارت صنعت حواله خرید گوشت قرمز  تا سقف 30 تا 40 هزار تن گوشت قرمز را بکشد.

(یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷) ۱۲:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها