پنج شنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۶۸۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توسعه مکانیزاسیون یک راه برای توسعه کشت پنبه

کشاورز گفت: توسعه مکانیزاسیون، کشاورزی حفاظتی، کشت نشایی، آبیاری مناسب و بهبود تغذیه از عوامل اصلی توسعه کشت پنبه در کشور است.

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی سراسری تبیین و تشریح برنامه‌ریزی زراعت پنبه در سال ۹۸، اظهار کرد: بهبود وضعیت بذر، کاهش خطرات ناشی از عوامل خسارت زا بویژه آفات از طریق شبکه‌های مراقبت، توسعه مکانیزاسیون، استفاده از کشاورزی حفاظتی، کشت نشایی و آبیاری‌های مناسب و بهبود تغذیه از عوامل کلیدی برای توسعه کشت پنبه در کشور است.
وی همکاری صنعت نساجی را امری ضروری برای توسعه کشت پنبه دانست و افزود: براین اساس مقرر شد کارگروهی مشترک با الگوبرداری از نمونه‌های موفق در کشور، به صورت فعال تشکیل شود تا طی سال‌های آتی کشت قراردادی پنبه عملی و توسعه یابد.
در این گردهمایی  هزار جریبی مجری طرح پنبه کشور بر توجه وزارت جهاد کشاورزی به تولید پنبه تاکید و اظهارکرد: در سال آینده به پیش‌بینی ۸۲ هزار هکتار سطح کشت پنبه که در برنامه داریم برسیم و همچنین با تدابیری که اندیشیده شده ۴۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم.
هزارجریبی در زمینه تولید و تامین بذر پنبه بیان کرد: تولید بذر پنبه به شرکت‌های داخلی واگذار شده است و در این زمینه هم ارقام زودرس توسط موسسه تحقیقات پنبه کشور معرفی شده که می‌تواند کمک خوبی در حوزه تولید پنبه و باعث افزایش انگیزه بین کشاورزان برای کشت پنبه باشد.
وی ادامه داد: همکاری‌های خوبی با کشور‌های خارجی در زمینه تامین بذر پنبه به شرط انتقال تکنولوژی و مشارکت با بخش خصوصی کشور صورت گرفته است.
مجری طرح پنبه کشور توجه به کنترل آفات را یکی از اولویت‌های کشت پنبه دانست و افزود: در این خصوص همکاری خوبی با همکاران سازمان حفظ نباتات انجام شده که این روند در سال‌های آتی هم ادامه خواهد داشت.
به گفته این مسئول، روش‌های به‌زراعی کشت پنبه حائز اهمیت است که اقدامات خوبی در این خصوص از جمله کشت نشایی، کشت حفاظتی و بهبود کارایی مصرف آب صورت گرفته که در سال‌های آتی توسعه می‌یابند.
هزارجریبی از احیای تعاونی‌های پنبه‌کاران در سطح کشور خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر همکاری و مشارکت فعال برای توسعه و پایداری پنبه وجود دارد و انتظار می‌رود این تعاونی‌ها در سطح شهرستان‌ها نیز احیا و به فعالیت خود در عرصه تولید پنبه قوی‌تر ظاهر شوند.
گفتنی است؛ گردهمایی سراسری تبیین و تشریح برنامه‌ریزی زراعت پنبه در سال ۹۸، با حضور  کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، وفابخش قائم مقام معاونت، هزارجریبی مجری طرح پنبه، عباسی رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی و سایر مدعوین در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

(پنج شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها