دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۳:۰۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۳۶۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
فودنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
ستایش نوروزخانی، شرکت لیان تجارت ترنج؛

سدیم اسید پیرو فسفات و کاربرد آن در صنعت غذا

در بسیاری از فراورده های آردی از سدیم اسید پیروفسفات برای حجم دهی و کاهش زمان تخمیر استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم توضیح کاملی از ماده «سدیم اسید پیرو فسفات» ارائه دهیم ، که این توضیحات شامل اجزای تشکیل دهنده  و همچنین کاربرد این ماده در صنایع مختلف می‌باشد.
سدیم اسید پیرو فسفات با نام های دیگری مانند دی سدیم دی هیدروژن پیروفسفات ، دی سدیم پیروفسفات ،اسید سدیم پیرو فسفات ، دی سدیم دی هیدروژن دی فسفات و با نام اختصار SAPP   شناخته میشود و همچنین این ماده به عنوان یک نمک فسفاته غذایی در صنعت کاربرد دارد.
سدیم اسید پیرو فسفات با فرمول شیمیایی Na2H2P2O7  یک ترکیب  نسبتا اسیدی با PH  حدود 4  و به صورت پودر سفید رنگ می باشد. اجزای تشکیل دهنده آن اسید فسفریک خوراکی و نوعی نمک است.
از ترکیب سدیم اسید پیرو‌فسفات با بی‌کربنات سدیم گاز کربن دی‌اکسید یا گاز کربنیک آزاد می‌شود و باعث پوکی، پف کردن یا ور آمدن خمیر می‌شود و همچنین و این گاز موجب افزایش حجم و اسفنجی شدن بافت نان، بیسکویت و کلوچه و سایر فرآورده های آردی می شود. البته به جز سدیم اسید پیرو فسفات موادی دیگری مانند اسید تارتاریک و کرم تارتار یا مونو کلسیم فسفات و دی کلسیم فسفات و سدیم آلومینیوم فسفات هم ازجمله عوامل تاثیر گذار در ور آمدن می باشند.
این ویژگی ها باعث شده تا در بسیاری از فراورده های آردی از سدیم اسید پیروفسفات برای حجم دهی و  کاهش زمان تخمیر استفاده شود.  
بیشترین کاربرد پیرو فسفات در تولید بیکینگ پودر و بهبود دهنده های نان و آرد ، صنعت کیک و کلوچه وتا حدی بیسکوییت و ویفر است.
سدیم اسید پیرو فسفات  در فرآورده های دریایی برای جلوگیری از تشکیل کریستال های استروایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در فراورده های گوشتی و پروتئینی جهت ثابت نگه داشتن رنگ و افزایش ماندگاری  مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در غذاهای کنسروی باعث کاهش کریستال‌های نامطلوب (منیزیم آمونیوم هگزاهیدرات) از طریق تشکیل کمپلکس با منیزیم می‌شود.
و درنهایت در صنعت لبنیات به عنوان عامل امولسیفایرمورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیرو‌فسفات با توجه به سرعت عملکرد و انتظاری که از آن در تولید محصول می رود یعنی مدت زمان آزاد سازی گازco2، به سه گروه: پیرو فسفات fast، پیرو فسفات medium و پیرو فسفات slow تقسیم می شوند و مصرف کنندگان برحسب نوع محصول تولید ی خود آن را در فرمولاسیون خود استفاده می‌کنند.
در کشور عزیزمان بیشترین واردات سدیم اسید پیرو فسفات مربوط به کشور چین می باشد ولی از کشور هایی مانند آلمان و تایلند هم گاها» وارد می‌شود.

 

http://www.lianttco.com/

 

 
(دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷) ۲۳:۰۲
منصور گنجعلی
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ Iran
5
0
0

متشکرم


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها