دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۳۶۰۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس اقتصاد

۱۰۰ کالا به لیست ممنوعه واردات اضافه شد/اهدای جایزه برند ملی در ۷ اسفند

مودودی گفت: در تدوین جدید قانون واردات و صادرات ۱۰۰ کالا به لیست ممنوعه واردات اضافه و ۲۹۳ کالا حذف شده است.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: دولت نباید برای هر فعالیت بخش خصوص تبدیل به مانع شود و به جای این بخش تصمیم گیری کند. برای واردات و صادرات چارچوب‌های مشخصی تدوین شده است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در تدوین جدید قانون واردات و صادرات، ۱۰۰ کالا به لیست ممنوعه واردات اضافه و ۲۹۳ کالا حذف شده است.
سرپرست سازمان توسعه و تجارت گفت: برندسازی در سال‌های گذشته در ایران مغفول مانده است، هرچند اعطای نخستین جایزه ملی به  ۲ سال پیش برمی گردد، اما موضوع برند فراتر از اعطای جایزه است.
کمتر از ۵۰۰ شرکت بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال صادرات داشته اند
مودودی با بیان اینکه ارزبری ۵۰ میلیون دلار برای واردات مربا کجا بکار رفته است؟ افزود: به طور قطع تاکنون در مغازه ها اعلام نیازی درباره مربای خارجی نبوده است، بنابراین ردیف واردات مربا مربوط به نوعی ژله خاص بوده که برای تولید شکلات استفاده شده است و در زمینه سنگ پا نیز باید بگویم بخش خصوصی از ارز خود برای واردات این محصول استفاده کرده و این سوال ایجاد می‌شود که ما هنوز در اقتصاد به سطحی از رقابت پذیری نرسیده ایم؟
وی در خصوص رقابت برند‌های ابرانی در بازار‌های جهانی، تصریح کرد: ما در حوزه صادرات بیش از ۹۶۰۰ شرکت صادرکننده داریم، اما کمتر از ۵۰۰ شرکت بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال صادرات داشته اند و  صادرات یک میلیارد دلار تنها مختص کمتر از چند شرکت است.
سرپرست سازمان توسعه و تجارت اظهار کرد: ۱۹۶۰۰ واردکننده در کشور داریم که تعداد اندکی از آن‌ها بالای ۱۰ میلیون دلار واردات داشته اند؛ بنابراین تا زمانی که در داخل دلواپسیم که یک لیوان یا آب معدنی توان رقابت با محصول خارجی دارد یا خیر؟ یعنی برنامه‌ای برای برونزا کردن اقتصاد نداشته ایم و متناسب این هدف بدرستی منابع را تخصیص نداده ایم.
مودودی در خصوص اینکه از دهه ۷۰ وارد کارهای صنعتی شده ایم، افزود: در آن مقطع تنها موضوع خودکفایی مطرح بود و واحد‌ها برای تامین نیاز محدود محلی در نظر گرفته شده بوند، به طوری که امروز ۵۰۰ واحد تولیدی لبنیات داریم و توان رقابت با واحد‌های مقیاس بین المللی را داریم؛ بنابراین یکی از اهداف سازمان توسعه تجارت ورود به مگا پروژه‌هاست.
وی گفت: بخش خصوصی مدعی بود که اگر نرخ ارز تعدیل شود جهش نرخ ارز خواهیم داشت، اما شاهد بودیم که با تغییر نرخ ارز تغییری در صادرات نداشتیم و این موضوع نشان داد مشکل جای دیگری است.
سرپرست سازمان توسعه و تجارت درباره اهدای جایزه برند ملی در ۷ اسفند و جلوگیری از بحث تندیس فروشی، گفت: با استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی از ۲۵ هزار مصرف کننده نظرسنجی شده و توان شرکت‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است و  نتایج آن روز ۷ اسفند اعلام خواهد شد.

(دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷) ۱۷:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها