دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۷:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۳۶۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کاهش قیمت مرغ در بازار/ ارزانی بیشتر به شرط کاهش هزینه‌ها

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران اعلام کرد که طی دو روز گذشته و با توزیع گوشت مرغ تنظیم بازاری قیمت این محصول پروتئینی تا بیش از ۱,۵۰۰ تومان در بازار کاهش یافته و در صورت ادامه این روند و کنترل هزینه‌ها با واگذار کردن تصدی‌گری به مرغداران ارزانی گوشت مرغ ادامه خواهد داشت.

بازار گوشت مرغ در هفته‌های گذشته با نوسان تازه‌ای روبرو شد و در اواخر هفته گذشته قیمت آن به بیش از ۱۵ هزار تومان در بازار هم رسیده بود تا اینکه شرکت پشتیبانی امور دام به بازار ورود پیدا کرد و گوشت مرغ تنظیم بازاری را به بازار تزریق کرد. از سوی دیگر نیز بخش خصوصی با دستور ستاد تنظیم بازار اقدام به واردات گوشت مرغ کرد که همین عوامل سبب شد تا بازار این محصول پروتئینی رو به تعادل برود.
در این رابطه بهمن محمدیاری - مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی تهران - اینگونه توضیح داد که هم‌اکنون هیچ مشکلی در تولید گوشت مرغ وجود ندارد چرا که در دی ماه بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است و تولیدکنندگان پیش‌بینی تأمین بازار شب عید را کرده‌اند تا مشکلی در تأمین بازار این محصول به وجود نیاید.
وی در پاسخ به اینکه وضعیت بازار و قیمت گوشت مرغ چه تغییری کرده است و آیا توزیع گوشت مرغ تنظیم بازاری توانسته قیمت‌ها را در بازار متعادل کند؟ افزود: قیمت این محصول پروتئینی در روزهای گذشته با کاهش بیش از ۱۵۰۰ تومانی مواجه شد به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار دیروز ۱۴ هزار تومان بود و امروز به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که با ادامه این روند قطعاً ارزانی گوشت مرغ نیز ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز برای مرغداران وجود دارد این است که قیمت تنظیم بازاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی گوشت مرغ نسبت به هزینه‌های تولید آن بسیار پایین‌تر است و این سبب می‌شود که بازار این محصول دو نرخی شود و بخشی از آن با قیمت بسیار بالاتری به بازار عرضه شود چرا که قیمت نهاده‌های مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ و جوجه یک روزه تفاوت معناداری با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز دریافت شده توسط واردکنندگان این محصول دارد.
محمدیاری ادامه داد: هم‌اکنون نهاده‌های تولید یا همان خوراک طیور از جمله ذرت و کنجاله سویا با قیمت‌های بسیار بالایی به بازار عرضه می‌شود و هر کیلوگرم از آنها به ترتیب بیش از ۱۶۵۰ و بالاتر از ۳,۰۰۰ تومان برای مرغداران تأمین می‌شود. همچنین با وجود آنکه قیمت هر قطعه جوجه یک روزه بین ۲۰۰۰ تا ۲,۵۰۰ تومان تعیین شده است هم‌اکنون به تأیید بسیاری از دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این نهاده بالاتر از ۴,۰۰۰ تومان برای مرغداران تمام می‌شود. بنابراین با هزینه‌های تولید کنونی قطعاً قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت مرغ بالاتر از نرخ اعلامی تنظیم بازاری آن است.
وی تاکید کرد: اگر نهاده‌های تولید همچون خوراک طیور از سوی شرکت پشتیبانی و با مشارکت تشکل‌ها بین تولیدکنندگان توزیع شود مسلماً قیمت گوشت مرغ نیز به تعادل خواهد رسید و شاهد ادامه ارزانی آن در بازار خواهیم بود که در این راستا اتحادیه مرغداران آمادگی کامل برای همکاری با شرکت پشتیبانی امور دام را دارد.

(دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷) ۱۷:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها