دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۳۶۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تنها شکم دام‌های خراسان شمالی پُر می‌شود

رئیس شرکت تعاونی گاوداران بجنورد گفت: تنها شکم دام‌های خراسان شمالی پُر می‌شود.

حسینعلی حصاری با بیان اینکه تهیه نهاده‌های دامی و علوفه از مشکلات اساسی دامداران این استان است، توضیح داد: قیمت نهاده‌های دامی افزایش چشمگیری داشته است اما توان مالی دامداران این استان نیز برای تهیه نهاده‌های دامی اندک است.
حصاری با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی طی یکی دو هفته گذشته هفت تا هشت درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: هم اکنون قیمت یونجه خشک به دو هزار و ۵۰۰، جوی دولتی یک هزار و ۴۶۰ و جو با قیمت آزاد یک هزار و ۵۵۰ هزار تومان رسیده است.
وی با تصریح بر اینکه دامداران با مشقت نهاده‌های دامی مورد نیاز را تأمین می‌کنند، تصریح کرد: این امر سبب شده تا بسیاری از این دامداران نهاده‌های بی کیفیت را به خورد دام دهند که این امر فقط موجب پر کردن شکم دام می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: حضور دلال‌ها در بازار یکی از عوامل اصلی گرانی قیمت نهاده‌های دامی در این استان است. با توزیع نهاده‌ها از سوی شرکت پشتیبانی دام استان، دوباره‌، قیمت شکسته و نرخ نهاده‌های دامی تا حدودی کاهش می‌یابد.
خراسان شمالی یکی از قطب‌های تولید دام سبک در کشور است و سرمایه دامی سبک این استان بیش از دو میلیون رأس است. بروز خشکسالی و کاهش میزان علوفه در مراتع خراسان شمالی موجب شده تا دام‌های استان برای تغذیه به علوفه دستی متکی شوند اما بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی و خوراک دام موجب شده تا دامداران برای خرید خوراک دام با مشکل مواجه شوند.
پیش از این نیز بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی و به دنبال آن قیمت محصول کارخانه‌های خوراک دام در سال ۹۶ سبب شد تا در این میان فقط دامدارها ضرر کنند و بیش از پیش بدهکارتر شوند.
دو میلیون و ۵۵ هزار رأس دام سبک و ۸۰ هزار رأس دام سنگین در خراسان شمالی پرورش می‌یابد.

(دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷) ۱۶:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها