یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۲:۲۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۳۵۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

آفتی که شکست دادن آن سخت شده

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سطح زیر کشت غلات در استان سمنان با توجه به برنامه الگوی کشت و کم آبی‌های اخیر روند کاهشی داشته است، افزود: این موضوع مبارزه با آفت سن را پیچیده کرده است چراکه با کاهش سطح زیر کشت گندم سفره غذایی این آفت کاهش یافته و این مهم موجب سخت‌تر شدن روند مبارزه با این آفت در مزارع شده است.

عباس مشیریان در جلسه ستاد عوامل خسارت‌زای غلات با مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان با اشاره به اینکه آفت سن به صورت عمده به محصول گندم و جو خسارت وارد می‌کند افزود: سن از آفات کلیدی مزارع گندم در استان است که در سراسر استان با آن درگیر هستیم و هر سال خساراتی را به محصولات گندم وجو وارد می‌کند و با توجه به اینکه گندم قوت غالب و از محصولات استراتژیک کشور است باید برای تقابل با سن و کاهش میزان خسارت اقدامات لازم انجام شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سال گذشته در سطح ۲۸ هزار و ۴۴۵ هکتار مبارزه با آفت سن انجام شد که عمده این مبارزه در شهرستان‌های گرمسار و آرادان بود.
وی با بیان اینکه در سالیان گذشته بخش زیادی از تولیدات استان درگیر با آفت سن غلات بود ادامه داد: امسال باید برنامه‌ریزی دقیقی برای مبارزه با آفت سن داشته باشیم تا شاهد خسارت کمتری باشیم.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سال ۹۷ با مدیریت به موقع و تلاش‌های کارشناسان حفظ نباتات که حتی در ایام تعطیلات نوروز با همکاری کشاورزان به امر مبارزه با این آفت پرداختند؛ آمار مزارع درگیر این آفت به زیر یک درصد از کل تولیدات گندم استان کاهش یافت.
وی، میزان سن‌زدگی در استان سمنان را نیم درصد عنوان کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش میزان سن‌زدگی به این سمت باشد.
وی با بیان اینکه امسال با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد کنترل بی‌سابقه سن گندم در مزارع گندم و جو استان سمنان بودیم ادامه داد: کاهش ۹۵ درصدی خسارت مؤثر سن و کاهش ۹۰ درصدی تعداد کشاورزان خسارت دیده از سن و همچنین کاهش مراکز خرید گندم سن‌زده از ۲۲ مرکز به ۱۴ مرکز نتیجه این اقدامات بوده است و این مهم منجر به افزایش کیفیت گندم در استان سمنان شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، بازدید فنی، کشیک نوروزی و بازدیدهای روزانه و همچنین رصد دقیق و مبارزه شدید با آفت سن در موفقیت به دست آمده مؤثر بوده است گفت: امسال نیز به صورت جدی پیگیر اقدامات لازم در زمینه مبارزه با سن هستیم و کشاورزانی که دارای گندم سن زده بالای ۲ درصد هستند فراخوانده شده و برای آنها به صورت هدفمند کلاس‌های آموزشی برگزار خواهد شد.
مشیریان با اشاره به برنامه‌های در دستور کار امسال برای مبارزه با آفت سن اظهار کرد: امسال علاوه بر کلاس‌های آموزشی اقدام سریع برای مبارزه با آفت سن و همچنین مانیتورینگ در دستور کار است.
وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سطح استان سمنان گفت بارندگی‌ها علاوه بر اینکه نوید سال پرباری را برای کشاورزان دارد نگرانی‌هایی را در زمینه علف‌های هرز و همچنین بیماری‌های قارچی را به دنبال دارد، لذا کارشناسان شبکه مراقبت ضمن رصد روزانه مزارع با حساسیت خاص این موارد را پایش و به کشاورزان مناطق تحت پوشش خود اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص اقدامات مقابله‌ای انجام دهند
وی، مبارزه حداکثری با سن مادری را از سیاست‌های حفظ نباتات در سال زراعی جاری عنوان کرد و گفت: اگر مبارزه با سن مادری به صورت کامل و اصولی انجام شود مبارزه با پوره نیز در مزارع استان راحت‌تر خواهد بود.

(یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷) ۲۲:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها