شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۳۵۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی
رئیس شورای تامین دام:

از دپوی ۱۷ هزار تن گوشت در گمرک شوکه شدیم/واردکنندگان پاسخگو باشند

درحالی که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود تا کسری تولید را تامین کند و ذخایر فعلی گوشت هم ۲۵ هزار تن است، هم اینک ۱۷ هزار تن گوشت در گمرک به طمع بهرمندی از معافیت مالیاتی دپو شده است.

درحالی که 17 هزار تن گوشت در گمرک مانده تا مشمول دریافت معافیت مالیاتی شود، هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار در محدوده 100  هزار تومان به فروش می رسد و مردم برای خرید گوشت های تنظیم بازاری در صف های طولانی می ایستند.
 
بر اساس آمار موجود سالانه حدود یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مصرف میشود که از این رقم بیش از 100 هزار تن آن از طریق واردات و 900 هزار تن هم از محل تولید داخل تامین می شود.
 
بر اساس خبری که دادستان بندرعباس به خبرگزاری تسنیم داده است، 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است؛ درحالی که این رقم  معادل 17 درصد واردات سالانه گوشت قرمز است که وارد کنندگان به طمع بهرمندی از معافیت جدید گمرکی که دولت برای ورادات گوشت قرمز در نظر گرفته در گمرک ذخیره شده است.
 
گفتنی است، بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت برای تنظیم بازار گوشت، واردات انواع گوشت قرمز با حقوق ورودی چهار درصد مجاز شده است.
 
 
ابوالفتح ابوالهادی دادستان بندرعباس اظهار کرد:در این منطقه مستقر شدیم و با همه مسئولان از جمله سازمان بنادر، گمرک، جهاد کشاورزی‌ و دامپزشکی دیدار و مستندات را دریافت و بررسی کردیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از این محموله‌ها که تحت عنوان کالای متروکه و بخشی دیگر که مربوط به سازمان پشتیبانی امور دام است، می‌تواند ترخیص شود.
 
دادستان بندرعباس درباره علت دپوی این حجم از گوشت در بندر شهید رجایی گفت: به‌دلیل اینکه این کار به‌نفع واردکنندگان بوده تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، عامدانه اقدام به دپوی گوشت در این منطقه کرده‌اند.
 
ابوالهادی تأکید کرد: اگر خود واردکنندگان به‌سرعت اقدام به ترخیص محموله‌های گوشت کنند که خیلی خوب است در غیر این صورت، مجبور هستیم خودمان برای این کار اقدام کنیم.
 
حجم گوشت باقی مانده در گمرک شوکه کننده است
 
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به اینکه چرا این حجم از گوشت در گمرک ذخیره شده است، اظهار کرد: 17 هزار تن رقم بسیار بالایی است و افرادی که این کار را کرده اند باید پاسخگوی رفتار خود باشند.
 
وی افزود: ورود این حجم گوشت به بازار تاثیر زیادی در تامین گوشت مورد نیاز و کاهش قیمتها خواهد داشت.
 
رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: ذخیره فعلی کشور برای گوشت قرمز 25 هزار تن است که این رقم بی سابقه است و حالا 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک باقی مانده و باعث شوکه شدن ما نیز شده است. 
 
پوریان گفت: در ماه هایی که با کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار و افزایش قیمت مواجه بودیم این گوشت ها در گمرک ذخیره شده بودند در حالی که توزیع آن در بازار مصرف، تاثیرات مشخصی بر بازار و قیمت ها خواهد داشت.
 
وی اظهار داشت: از نیمه اسفند میزان عرضه دام داخلی نیز در بازار افزایش خواهد داشت و قیمتها به تدریج قیمت ها کاهش می یابد.
 
پوریان افرود: در صورتی که گوشت تولید داخلی و وارداتی به درستی و به موقع توزیع شود در سال آینده نیز هیچ مشکلی برای تامین بازار کشور وجود نخواهد داشت.
(شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها