شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۳۵۱۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس سرویس عمومی

احیای وزارت بازرگانی نوعی فرافکنی و اتلاف وقت است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تفکیک وزارت صنعت عملاً نتوانسته راه‌حلی برای تنظیم بازار باشد،گفت: امروز کسانی که از تنظیم بازار عاجز هستند پیشنهاد احیای وزارت بازرگانی را می‌دهند و این کار نوعی فرافکنی و اتلاف وقت است.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  درباره تلاش دولت برای احیای وزارت بازرگانی گفت: در 40 سال گذشته وزارت صنعت، معدن وتجارت بارها دستخوش تغییر قرار گرفته است و تجربه ادغام‌ها و تفکیک وجود دارد. تفکیک این وزارتخانه عملاً نتوانسته است کشور را کمک کند و راه‌حلی برای تنظیم بازار باشد.
 
پاپی زاده افزود: امروز کسانی که از تنظیم بازار عاجز هستند پیشنهاد احیای وزارت بازرگانی را می‌دهند و این کار در واقع یک نوع فرافکنی و اتلاف وقت است. مشکلات فعلی بازار مربوط به ضعف مدیریت دولت است و ایجاد تشکل‌های قوی برای تنظیم بازار و نظارت بر صنوف راه‌حل کنترل وضعیت فعلی بازار است.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به تولید کمک شود، گفت: ریشه وضعیت کنونی، وابستگی کشور به واردات است و اگر قرار هست به کشور کمک شود، باید به بخش تولید کمک شود. باید تولید را هدایت کنیم. بازار باید در کنار تولید باشد یعنی سیاست تجاری باید در خدمت سیاست تولیدی باشد. برای مثال، سیاست تجاری کشاورزی در خدمت بخش تولید کشاورزی و سیاست تجاری صنعت در خدمت بخش تولید صنعت باشد.
 
*تشکیل وزارت بازرگانی ظلم به تولید است و به نفع مصرف کننده ها نیست
 
نماینده مردم دزفول در مجلس ادامه داد: تشکیل وزارت بازرگانی ظلم به تولید است. در سال‌های تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت، مشاهده می‌شد که تولیدکنندگان داخلی به حد کفایت تولید می‌کردند، اما وزارت بازرگانی وقت اقدام به واردات می‏کرد یعنی اصلا کاری به تولیدکننده داخلی نداشت و فقط واردات انجام می‌داد. تجارب بسیار زیادی در همین بخش کشاورزی داریم که سیب زمینی، پیاز، سیب درختی روی دست کشاورز می‏ماند اما همزمان، وزارت بازرگانی اقدام برای واردات انواع محصولات کشاورزی می‏‌کرد. این اقدام ظلم به تولید بود و باعث می‏شد که در سال‏های بعد تولید عملا آسیب ببیند.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی در راستای منافع مصرف کننده‌ها نیست، گفت: آسیب دیدن تولید به ضرر بخش مصرف‏‌کننده است زیرا تاثیر مستقیمی بر کاهش تولید و عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت خواهد داشت. به همین دلیل تشکیل وزارت بازرگانی که دولت بر آن تاکید دارد در راستای ضربه تولید است.

*احیای وزارت بازرگانی دو سال وقت و تمرکز دولت را خواهد گرفت
 
پاپی زاده با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی دو سال وقت و تمرکز دولت را خواهد گرفت، گفت: تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی حداقل دو سال برای دولت مشغله ایجاد خواهد کرد. مسئولین تنظیم بازار را درگیر مسائل مربوط به بحث‏های تشکیلات اداری می‏کند و اختلافاتی هم به وجود می‏آید و اینکه کدام بخش باید جدا شود، کدام بخش از کجا باید جدا شود، کدام بخش باید به کجا اضافه شود و یک درگیری هم بین دو تا وزارت‏خانه شکل می‏گیرد که در مقابل همدیگر مقاومت می‏کنند. در نهایت دو سال وقت دولت گرفته می‌شود و در آخر هم معلوم نیست که وزارت بازرگانی می‌تواند کمکی به حال کشور کند.
 
وی ادامه داد: توصیه می‏کنم که دولت به هیچ وجه دنبال فرافکنی نباشد، دنبال ایجاد بهانه جدید نباشد. همین تشکیلاتی که الان وجود دارد را حفظ کند. تشکیلات تنظیم بازار را دقیق و شفاف کند.
(شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها