جمعه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۴۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بهره‌وری ۶ درصدی آب در بخش کشاورزی/ سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری تجهیز می‌شود

یک مقام مسئول گفت: در چند سال اخیر توسعه کشت گلخانه و تغییر فصل کشت موجب شد تا بهره‌وری آب سالانه ۶ درصد افزایش یابد.

عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین برنامه‌های پیش روی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال آینده اظهار کرد: در چند سال اخیر مجموع سیاست‌ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی اعم از کشت گلخانه، توسعه گلخانه‌ها، کشت نشایی به جای بذری، تغییر فصل کشت از بهاره به پاییزه، خاک ورزی و سایر فعالیت‌های زیر بنایی آب و خاک و توسعه طرح سامانه‌های نوین موجب شد تا بهره‌وری آب سالانه ۶ درصد افزایش یابد.
وی افزود: براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است که سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کند که اگر در سال آینده منابع مالی وسهم دولت تامین شود، این میزان از اراضی به سامانه‌های نوین تجهیز خواهند شد.
زارع با اشاره به اینکه از لحاظ فنی و اجرایی مشکلی در تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری نداریم، بیان کرد: هم اکنون ۱۶۵۰ پیمانکار ، ۳۵۰ مشاور ذی صلاح و ۴۳۰ تولید کننده لوازم و تجهیزات در کشور داریم که در صورت تامین اعتبار این امکان وجود دارد که سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی را به سامانه های نوین تجهیز کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: افزایش تولید، کاهش هزینه های آبیاری، بهره وری اقتصادی و کاهش مصرف نهاده‌ها را می‌توان از جمله دستاوردهای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری برشمرد.
وی با بیان اینکه در تمامی کشورها بیشترین آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، افزود: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی برحسب بارندگی و درصد تبخیر متفاوت است. البته در ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک آب بیشتری نسبت به متوسط جهانی مصرف می‌شود.
زارع در پایان با اشاره به اینکه اختلاف نظرهای متفاوتی در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی در ایران وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه تبخیر آب در جهان یک سوم ایران است، از این رو میزان مصرف آب در بخش کشاورزی به عوامل متعددی از جمله برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های دارای پروانه و چاه‌های فاقد پروانه مجاز بستگی دارد.

(جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها