دوشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۲:۱۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۳۴۰۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس اقتصاد

وزیر صنعت در خصوص افرادی که یک شبه وارد کننده شدند، پاسخگو نیست/ مشکل اصلی اقتصاد عدم شفافیت است

نائب رییس مجمع واردات ایران گفت: لازم است آقای رحمانی بگویند ارز موجود در کشور به کدام درخواست کنندگان و برای چه کالاهایی داده شده است؟ ارز 4200 تومانی هم به چه کسی داده شد؟ سرنوشت آن چه شد؟ در این وزارتخانه یک نفر نیست که توضیح دهد که این ارزها به چه کسانی تعلق گرفته است؟ کالاهای آنها کجاست؟

علیرضا مناقبی نایب رئیس مجمع واردات ایران در خصوص وضعیت واردات گفت: متاسفانه برخی به واردات مانند یک تابو نگاه می‌کنند و این تفکر را دارند که وقتی با کمبود ارز مواجه هستیم هر گونه واردات باعث ضربه به کشور می‌شود در حالی که امروز وضعیت تولید ما به لحاظ کیفیت اصلا مناسب نیست.

 
وی تصریح کرد: تولید کننده امروز مواد اولیه را با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند اما محصول خود را با ارز نیما به فروش می‌رساند با این وجود محصول تولید شده نه کیفیت خوبی دارد و نه مردم و بازار از آن راضی هستند و نه خود تولید کننده از این وضعیت راضی است.
 
مناقبی ادامه داد: بخش تجاری کشور و بخش خصوصی فقط یک خواسته دارد آن هم تک نرخی شدن ارز است. دو نرخی بودن باعث به وجود آمدن امضاهای طلایی و سایر مفاسد می‌شود و کنترل کشور به طور کلی در حوزه تجارت از بین می‌رود.
 
وی گفت: لازم است آقای رحمانی بگویند ارز موجود در کشور به کدام درخواست کنندگان و برای چه کالاهایی داده شده است؟ ارز 4200 تومانی هم به چه کسی داده شد؟ سرنوشت آن چه شد؟ در این وزارتخانه یک نفر نیست که توضیح دهد که این ارزها به چه کسانی تعلق گرفته است؟ کالاهای آنها کجاست؟ افرادی که دارای شناسنامه هستند و سال‌هاست در بخش واردات و صادرات کشور کار می‌کنند نیازی به رهگیری ندارند و عملکرد آنها مشخص است اما آنهایی که یک شبه ارز دریافت کردند معلوم نیست کجا هستند، این افراد باید جواب پس بدهند.
 
مناقبی تصریح کرد: امروز تولید کننده ، صادر کننده ، وارد کننده و مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند. چه کسی باعث این وضعیت شده است؟ همه مشکلات آیا تقصیر آمریکا و تحریم‌ها است یا تصمیم گیری غلط آقایان باعث شده که کشور به این روز بیفتد. آمار دولت می‌گوید ما در بازار مشکل نداریم و ارز به اندازه کافی است اما این ارزها کجا می‌رود؟ ما پول‌ها را جاهای خاص هزینه می‌کنیم یا به افراد خاصی می‌دهیم؟ اگر ارزها را داده‌ایم و شکر و برنج و دارو خریده‌ایم اما چرا باز هم در بخش دارو و نهاده ها مشکل داریم.
 
وی تاکید کرد: مشکل اصلی اقتصاد ما این است که شفافیت نیست و امروز اختیار و تصمیم‌گیری در اقتصاد در دست اقتصاددانان نیست و همه در آن دخالت می‌کنند.
(دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷) ۲۲:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها