چهارشنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۹
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۸۳۳۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

جشنی برای گلهای ارکیده ایران در خاستگاهش

چهارمین جشنواره گل‌های ارکیده با حضور تولیدکنندگان گل‌های ارکیده، آپارتمانی، فضای باز و صنایع جانبی در باغ گیاه شناسی نوشهر کار خود را آغاز کرد.

خیریان پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران در آئین افتتاحیه جشنواره ارکیده نوشهر اظهار کرد: استان مازندران تنوعی از همه ظرفیت‌ها را دارد و در صورتی که به فعلیت درآید نه تنها نیازهای مردم استان بلکه نیازهای کشور و حتی مازاد آن برای صادرات را تأمین می‌کند و کارکرد استان به یک کارکرد فراملی و فرا کشوری ارتقا می‌یابد.
خیریان پور با اشاره به اینکه در استان مازندران حدود هزار هکتار گلخانه‌های روباز و مسقف وجود دارد که ۳۰۰ هزار هکتار مسقف و مابقی روباز است، خاطرنشان کرد: تولید سالانه ۳۴ میلیارد گل‌های درخچه ای در استان، بالغ بر ۱۴ میلیون تولید گل‌های گلدانی و نیز شاخه بریده حاصل زحمات کشاورزان و مجموعه اتحادیه گل و گیاه استان بوده که به عنوان یک ظرفیت مطرح است.
وی تاکید کرد: اگر خواهان ارتقای بخش گل و گیاه هستیم باید در جهت کیفی سازی و استانداردسازی گل و گیاه، ایجاد گلخانه‌های هیدرو پونیک، صرفه جویی در آب و توسعه کشت بافت حرکت کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران یادآور شد: در غرب استان باید به تولید گل و گیاه توجه و در تولید گل و گیاه باید سند توسعه بخش گل و گیاه تهیه شود.
وی ادامه داد: پیگیر این هستیم تا سند بخش گل و گیاه به عنوان نقشه راه در زمینه ارقام متعددی که در استان ظرفیت دارد تهیه شود؛ تنوع کشت گل و گیاه و صنایع وابسته به گل و گیاه باید تهیه شود تا ظرفیتی برای گسترش صادرات استان باشد.
خیریانپور گفت: برای ایجاد نمایشگاه دائمی گل و گیاه خصوصاً در غرب استان و تأمین منابع مالی و گره گشایی و رفع مشکلات گل‌کاران باید تلاش‌های لازم صورت گیرد.
جمیله هاشمی، مسئول برگزاری جشنواره ملی ارکیده نوشهر نیز با بیان اینکه جشنواره ارکیده چهارمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد که حاصل تلاش اعضای شورا و شهرداری و اعضای کارگروه این جشنواره و باغ گیاه شناسی است، افزود: نوشهر به واسطه وجود جنگل‌های هیرکانی و کجور از دیرباز به عنوان خاستگاه اصلی گل‌های وحشی به شمار می رفته است و برای اولین بار ارکیده تجاری در غرب نوشهر در مجموعه "ارکیده شیخ" شناخته و پرورش یافته است.
هاشمی با بیان اینکه در دنیا هزاران نوع از ارکیده وجود دارد که در شهرستان نوشهر ۱۲ نوع به صورت وحشی و تجاری رشد می‌یابد، خاطرنشان کرد: امسال ۹ تولید کننده گل و گیاه و در کنار آن گل‌های آپارتمانی، تزئینی و فضای باز و صنایع جانبی در جشنواره حضور دارند، این در حالی است که در این شهرستان ۱۲ نوع ارکیده تجاری و وحشی وجود دارد و می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های صادرات این رقم از گل‌ها در جهان معرفی شود.

(چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷) ۱۳:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها