یکشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۳۲۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس اقتصاد

رشد 188 درصدی واردات دام سبک/ پیگیری 12 پرونده گمرکی در محاکم قضایی

رئیس کل گمرک با اشاره به پیگیری ۱۲ پرونده گمرکی در محاکم قضایی گفت: طی ۱۰ ماهه اخیر مشکلی در واردات کالای اساسی نداشته‌ایم و واردات گوشت دام سبک ۱۸۸ درصد رشد کرده است.

مهدی میراشرفی در نشست خبری که صبح امروز در گمرک ایران برگزار شد با اشاره به مثبت شدن طراز تجاری کشور طی 10 ماهه نخست سال جاری گفت: طی این مدت درخصوص واردات 25 قلم کالای اساسی هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته و واردات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.
وی افزود: کل واردات در این مدت 35.6 میلیارد دلار بوده و ماهیانه یک میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شده است.
میراشرفی ادامه داد: سهمیه‌های ارزی وضع شده و ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا از جمله دلایل کاهش واردات در 10 ماهه نخست سال جاری بوده است.
رئیس کل گمرک با اشاره به پیگیری 12 پرونده گمرکی در محاکم قضایی گفت: طی 10 ماهه اخیر مشکلی در واردات کالای اساسی نداشته‌ایم و واردات گوشت دام سبک 188 درصد رشد کرده است.
وی با بیان اینکه، برخی افراد و مجموعه ها برای به نتیجه نرسیدن این پرونده ها که تعداد زیادی از انها توسط گمرک کشف شده در حال تلاش هستند، تاکید کرد،ممکن است برخی جریانات در بحث پرونده های کلان قاچاق به دنبال اعمال فشار به گمرک باشند تااز این سازمان حاکمیتی امتیاز بگیرند.
وی افزود، برخی افراد نیز عالمانه یا نادانسته با مطرح کردن این موضوعات به دنبال نا امید کردن کردن مردم از این سازمان حاکمیتی هستند.
رئیس کل گمرک ایران گفت: اهمیت این موضوع در عدم کمبود برای تامین کالاهای اساسی است و کمبود در برخی بخش ها شاید ایجاد به دلیل ایجاد شایعات باشد.
رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: آمار بیش از 36 میلیارد دلار صادرات و واردات بیش از 10 میلیارد دلار کالای اساسی امیدوارکننده است. در صادرات نسبت به سال گذشته دو درصد رشد داشتیم .
وی تاکید کرد: تامین بسیاری از نیازها به واردات و صادرات مرتبط است و ایجاد تسهیلات می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و در 10 ماه نخست 36.3میلیارد دلار صادرات و 35.6 میلیارد دلار واردات داشتیم و در این بخش تراز تجاری یک میلیارد دلار مثبت است.
میراشرفی ادامه داد: ما به دنبال این نیستیم که با آمار اشتباه به جامعه امید پمپاژ کنیم. چیزی که امروز نیاز جامعه است، همدلی خواهد بود و در این بخش تجارت خارجی نقش بالایی در ایجاد دولت رفاه دارد.
میراشرفی گفت: در تعدد قوانین 45 قانون و 15 کنوانسیون بین المللی داریم و در تنوع سازنان های همجوار با 20 سازمان همکاری داریم و در تعدد عوارض دریافتی 33 نوع عوارض داریم.
وی گفت: از 13 هزار خودرو دپو شده در گمرک 2000 خودرو در محاکم قضائی در حال رسیدگی هستند و تا زمانی که این پرونده‌ها مختومه نشوند، مصداق مصوبه هیأت وزیران برای ترخیص نخواهد بود.
رئیس کل گمرک تاکید کرد، نزدیک به 13 هزار خودرو در گمرکات متوقف شده است که تخلفات مربوط به ثبت سفارش مربوط به2000 خودرو در محاکم قضائی در حال رسیدگی است.
به گفته وی، قرار شده 11 هزار خودروی دیگر (زیر 2000 سی سی) هم که تا تاریخ نهم آذرماه سال جاری به گمرکات وارد شده و قبض گمرک داشته باشند، با ثبت سفارش معتبر ترخیص شوند.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه خودروهای دپو شده در گمرک 10 هزار شاکی دارد، ادامه داد: طبق برآوردها، ارزش این تعداد خودروها 100 میلیون دلار است که باید ضوابط ترخیص آنها به گمرک ابلاغ شود که با به عقب برگرداندن تاریخ این مصوبه، خودروهای کمتری ترخیص می‌شوند.
میراشرفی همچنین اضافه کرد: خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند، متروکه می‌شوند یا مرجوع به خارج از کشور خواهند شد.
او با تاکید بر اینکه مصوبه هیأت دولت مانع از اقدامات قضائی علیه خودروها نمی‌شود، گفت: خودروهای دپو شده در گمرک، توسط دو گروه نمایندگی‌ها و غیر از آنها وارد شده است.

(یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷) ۱۵:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها