یکشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۲۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چشم انداز مناسبی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی نیست

نورانی گفت:با توجه به تصمیمات مسئولان در حوزه تجارت باید منتظر کاهش صادرات و در برخی بخش‌ها توقف صادرات در ماه‌های آتی بود.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه چشم انداز مناسبی پیش روی صادرات نیست، اظهار کرد: با توجه به تصمیمات مسئولان در حوزه تجارت باید منتظر کاهش صادرات و در برخی بخش‌ها توقف صادرات در ماه‌های آتی بود.
وی افزود: در مواقعی که اوضاع اقتصادی مناسب نیست و کسب و کار و تولید دچار چالش شده است، تصمیمات اشتباه مسئولان در حوزه تجارت، اقتصاد، تولید و صادرات فعالان را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند.
نورانی با اشاره به اینکه ایجاد و نفوذ در بازار‌های صادراتی سخت است، بیان کرد: حفظ و استمرار بازار‌های صادراتی به مراتب سخت‌تر است چرا که صادرات یک شبه اتفاق نیفتاده که بخواهیم یک شبه آن را از دست دهیم.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون صادرکنندگان به سبب صدور بخشنامه‌های متعدد دچار سردرگمی هستند که در این میان مطرح شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی، ضربه مهلک و غیر قابل جبرانی را به صادرات وارد کرده است.
وی نوسان نرخ ارز، پیمان سپاری ارزی و بازگردان ارز به سامانه نیما را از دیگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان برشمرد و گفت: در شرایطی که تمامی هزینه‌های تولید و صادرات براساس ارز آزاد محاسبه می‌شود امکان بازگرداندن ارز به سامانه نیما وجود ندارد.
نورانی در ادامه افزود: در شرایطی تحریم که امکان نقل و انتقال ارز وجود ندارد، تصمیمات مسئولان در حوزه اقتصاد و تولید باید متناسب با شرایط موجود باشد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: اگرچه مسئولان مباحثی مبنی بر رشد ۵ تا ۱۰ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل را مطرح می‌کنند، اما این رشد صادرات را باید در بحث نوسان نرخ ارز جست و جو کرد چرا که در خصوص میزان صادرات هیچ گونه افزایشی اتفاق نیفتاده است.

(یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها