پنج شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۱۵۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بودجه بخش کشاورزی انقباضی است/ضرورت افزایش ۳۰ درصدی بودجه بخش کشاورزی در سال ۹۸

یک مقام مسئول گفت: افزایش قیمت نهاده های تولید و کاهش قدرت خرید کشاورزان بیانگر بودجه انقباضی بخش کشاورزی در سال آینده است.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این موضوع که دولت بودجه کمی را برای بخش کشاورزی در نظر گرفته است، اظهار کرد: با توجه به تورم بخش کشاورزی و افزایش قیمت نهاده های تولید، با کاهش قدرت خرید کشاورزان مواجه هستیم که این امر بیانگر بودجه انقباضی بخش کشاورزی در مقابل تورم بالای تولید است.
وی از رشد ۸ درصدی بودجه بخش کشاورزی در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به تورم و افزایش هزینه های تولید، حداقل ۳۰ درصد باید به بودجه بخش کشاورزی افزوده می شد تا می توانست این بخش را به یک نقطه مطلوبی برساند. به عنوان مثال علی رغم افزایش ۵۰ درصدی هزینه های تولید، بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی افزایش نیافته است تا در صورت بروز حادثه بتواند از نظر ریالی غرامت بیشتری را به بهره بردار پرداخت کند.
پاپی زاده با اشاره به اینکه بودجه انقباضی بخش کشاورزی اثر سوء بر تولید و بازار خواهد گذاشت، بیان کرد: کاهش بودجه بخش کشاورزی می تواند منجر به گران شدن تولید، عدم توجیه پذیری تولید برخی کالاها، وابستگی به خارج از کشور، زیر سوال رفتن خودکفایی در تولید برخی محصولات و در نهایت ضرر مضاعف و خروج ارز از کشور بینجامد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سالانه رقم قابل توجهی ارز برای واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از کشور خارج می شود، اظهار کرد: تا پایان سال پیش بینی می شود میزان واردات انواع کالاها، محصولات کشاورزی و مواد غذایی به ۱۴ میلیارد دلار برسد و در صورت بی توجهی به تولید و خروج بهره برداران از بخش به رقم واردات افزوده خواهد شد که این امر تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می رود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ مصوب ۱۶۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه تولیدکنندگان نیست، گفت: اگرچه دولت موظف است قیمت ۱۶۰۰ تومانی گندم بنابر قانون را تامین کند، اما کمیسیون کشاورزی به دنبال این موضوع است تا نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده را حداقل به رقمی معادل ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان افزایش دهد و بودجه آن را از محل صرفه جویی های دولت تامین کند  در غیر این صورت شاهد خروج کشاورزان از بخش تولید گندم، افزایش واردات و خرید گندم خارجی با نرخی دو برابر گندم داخلی خواهیم بود. وی در پایان با اشاره به اینکه یارانه نان در بودجه سال آینده محقق نخواهد شد، تصریح کرد: تجربه سال های اخیر نشان داده است که هر موضوعی که به منبع درآمد یارانه وصل باشد، آسیب جدی می بیند و به عبارت دیگر یارانه نان در بودجه سال آینده محقق نخواهد شد چرا که دولت در ابتدا موظف است یارانه ماهانه مردم را پرداخت کند.

(پنج شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷) ۱۲:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها