دوشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۹:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۰۷۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بررسی مشکلات چای سنواتی در کمیسیون کشاورزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: سازمان غذا و دارو ماندگاری چای سنواتی - حدود ۴۹ هزار تن- بیش از سه سال را غیرقابل مصرف و شرب انسانی تشخیص داده است. مسئولان سازمان چای کشور یک هفته وقت دارند تا نظرات کارشناسی خود در مورد عدم تصمیمی‌گیری به موقع را به کمیسیون کشاورزی ارسال کنند.

نورمحمد تربتی نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی در تشریح جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: موضوع جلسه‌ی امروز بحث و بررسی در خصوص مسائل و مشکلات چای سنواتی بود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: میزان سرانه مصرف چای کشور حدود ۱/۳ کیلوگرم، کل نیاز سالانه حدود ۱۰۵ هزار تن، میزان تولید داخلی سالانه حدود ۲۲ هزار تن و میزان واردات حدود ۸۰ هزار تن در سال است. میزان چای سنواتی (موجودی از سال‌های قبل در انبارها) موجود در کشور ۵۲ هزار تن می‌باشد که ۳۰ هزار تن در اختیار بانک ملی و ۲۲ هزار تن در انبارهای سازمان تعاون روستایی می‌باشد.
تربتی‌نژاد ادامه داد: در سال ۹۵ به بانک ملی اجازه داده شده است برای جبران تسهیلات اعطایی، چای سنواتی موجود را به صورت مزایده به فروش برساند که با این روش حدود ۳۰۰۰ تن به فروش رفته است. سازمان غذا و دارو ماندگاری چای سنواتی بیش از سه سال را غیرقابل مصرف و شرب انسانی تشخیص داده و صرفاً جهت استفاده صنعتی فروش آن را در داخل و خارج مجاز دانسته است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به حضور رئیس سازمان چای کشور، رئیس سازمان تعاون روستایی کشور، نمایندگان بانک ملی، بازرسی کل و سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: با توجه به قیمت چای داخلی کیلویی ۲۰ هزار تومان و انبار شدن چای سنواتی به میزان حدود ۵۰ هزار تن و اینکه این میزان نمی‌تواند به قیمت واقعی به فروش برسد، چه کسی جواب‌گوی این ضرر و زیان ناشی از عدم تصمیم‌گیری به موقع می‌باشد؟ و هم اکنون مسئول حل مشکل چای سنواتی چه ارگانی است؟
تربتی‌نژاد در پایان گفت: برای پاسخ به سوالات فوق جمع‌بندی جلسه و کمیسیون این شد که نمایندگان ارگان‌های حاضر در کمیسیون در طول یک هفته آینده وقت داشته باشند تا نظرات کارشناسی خود را در این رابطه به کمیسیون ارسال تا در جلسه دیگری راه حل برون رفت از این مشکل مشخص شود.

(دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷) ۱۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها