دوشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۹:۱۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۳۰۷۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سطح گلخانه‌های کشور به ۴۸ هزار هکتار می‌رسد/ رشد ۷ برابری واگذاری شهرک‌ها به سرمایه‌گذاران

منصوری گفت: تا افق ۱۴۰۴ در نظر داریم که سطح گلخانه‌های کشور را از ۱۵ هزار هکتار فعلی به ۴۸ هزار هکتار برسانیم.

علی اشرف منصوری مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به اهداف و وظایف شرکت شهرک‌های کشاورزی اظهار کرد: در شرایط کنونی این شرکت مصمم است با به‌کارگیری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیم حوزه کشاورزی برای تأمین امنیت قضایی و رفع وابستگی تمامی تلاش خود را در این خصوص به کار گیرد.
وی افزود: توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی با هدف توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی توسعه آبزی پروری، دام و طیور و همچنین برنامه ریزی و انجام مطالعات و اداره امور شهرک‌ها، جذب سرمایه گذار و کار‌آفرینی صورت گرفته است.
منصوری ادامه داد: این شرکت را طی پنج سال اخیر با هدف افزایش بهره‌بری از منابع آب و خاک، رشد، ساماندهی تولید، ایجاد اشتغال و توسعه تجارت در حوزه کشاورزی تأسیس کردیم که هم اکنون شاهد پیشرفت قابل توجهی در زمینه دستیابی به اهداف تعیین شده هستیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها را تنها راه‌حل موثر برای مقابله با خشکسالی‌های اخیر برشمرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آبی تنها راه‌حل موثر برای مقابله با این چالش توسعه گلخانه‌ها است که از این رو در شرکت شهرک‌های کشاورزی در صدد کوتاه کردن بروکراسی برای حضور سرمایه گذاران و بهره‌برداران در شهرک‌ها هستیم.
وی فعالیت‌های این شرکت را در حوزه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: افزایش سطح زیر کشت و توسعه گلخانه‌ها به لحاظ زودرسی، امکان تولید خارج از فصل، بازار پسندی محصولات گلخانه‌ای، کیفیت بالای محصول به دلیل کاهش مصرف سم در فضای گلخانه، صرفه جویی در مصرف آب به اندازه حداقل ۰.۱ فضای باز، افزایش بیش از ۱۰ برابری تولید نسبت به کشت‌های آزاد، افزایش صادرات، امکان تولید بیش از یک محصول در سال و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از مزایای کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد.
منصوری با اشاره به رشد ۷۳ درصدی توسعه گلخانه‌ها در دولت یازدهم نسبت به تاریخ کشاورزی ایران گفت: در ابتدای دولت یازدهم سطح زیر کشت گلخانه‌ها ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار بود درحالی که هم اکنون به حدود ۱۵ هزار هکتار رسیده است و همواره در نظر داریم تا افق ۱۴۰۴ سطح گلخانه‌ای را به ۴۸ هزار هکتار افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی، میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در سال ۹۶ را حدود ۲.۶ میلیون تن  و گل و گیاه زینتی و شاخه بریده را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون اعلام کرد و افزود: در سال ۹۶ با همت تولیدکنندگان بیش از ۸۲۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشور‌های مختلف از جمله عراق، پاکستان و برخی کشور‌های اروپایی و اورآسیا صادر شد که در ۹ ماه امسال میزان صادرات به بیش از ۹۵۰ هزار تن به ارزش بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است و همواره پیش‌بینی می‌شود که ارزش صادرات تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.
وی بیان کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی در صورت کامل بودن مدارک، مجوز‌ها را یک روزه بدون دریافت وجه صادر و به افراد می‌دهد ضمن  آنکه پس از بهره برداری از طرح، اسناد مالکیت قطعی به نام بهره برداران صادر می‌شود.
منصوری با اشاره به اعطای تسهیلات مناسب برای اجرای فعالیت‌های گلخانه‌ای و شهرک‌های آبزی پروری افزود: در این حوزه به شرط تأمین الزامات بانک از سوی بهره‌برداران هیچ محدودیتی برای اعطای تسهیلات وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی به تشریح اقدامات شرکت در یک سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۱ شهرک کشاورزی با بیش از ۱۵ هزار هکتار در اختیار بوده که آماده واگذاری به سرمایه گذاران در قالب فراخوان و مقررات شرکت است.
منصوری به واگذاری ۴ هزار هکتار از عرصه‌های شهرک‌های کشاورزی به سرمایه گذاران در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: این اراضی بیش از ۷ برابر سه سال گذشته است و این امر بیانگر رشد فزاینده و چشمگیر در جذب سرمایه گذار با هدف افزایش بهره‌وری، رشد تولید و ایجاد اشتغال پایدار است.
وی با اشاره به اینکه کار آمایش و استعداد یابی اراضی کشور با هدف ایجاد شهرک‌های کشاورزی به پایان رسیده است، اظهار کرد: بر اساس این مطالعات حدود ۲۷۳ هزار هکتار در اولویت اول برای ایجاد شهرک‌ها شناسایی شده که هم اکنون در حال انجام مطالعات تکمیلی و دریافت تخفیف آب از طریق شرکت‌های آب منطقه‌ای برای انجام سایر مراحل و فرآیند ایجاد شهرک‌ها هستیم.
این مقام مسئول ادامه داد: در یک سال گذشته در بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار طراحی تفصیلی و حدود یک هزار و ۵۵۰ هکتار عملیات زیرساخت شهرک‌ها صورت گرفته که این حجم فعالیت به ترتیب بیش از ۳۸ و دو برابر کل عملیات انجام شده در سه سال گذشته است.
منصوری افزود: هم اکنون ۵۱ مورد از شهرکت‌ها به مساحت ۳۳۵ هکتار عملیات ساخت و تولید در حال انجام است که با توجه به جوان بودن شرکت شهرک‌های کشاورزی به زودی شاهد تحول و آغاز تولید بر سطح بیشتری از عرصه‌ها خواهیم بود.
وی از افتتاح و بهره برداری ۲۱ مورد از واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: در یک سال اخیر ۳۶۲ مورد مجوز برای ۱۴ هزار هکتار از اراضی در اختیار صادر شده که این رقم در نوع خود بی‌نظیر بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی تأمین تسهیلات بانکی را یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت برشمرد و گفت: با بانک کشاورزی تعامل خوب و مناسبی برای کاهش فرآیند‌ها و تسهیل در پرداخت تسهیلات صورت گرفته به گونه‌ای که در یک سال گذشته بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال پرونده تسهیلات برای اجرای واحد‌های تولیدی در حوزه‌های گلخانه، شیلات و دام و طیور در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته است که تاکنون حدود ۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال آن مصوب و بیش از یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال آن منجر به انعقاد قرارداد شده است ضمن آنکه برای سایر پرونده‌های باقی مانده به صورت مستمر در حال پیگیری جهت نهایی شدن اخذ تسهیلات هستیم.
منصوری توسعه آبزی پروری به ویژه تولید ماهی در قفس در دریای خزر، خلیج فارس و همچنین پرورش میگو در سواحل آب‌های شمالی و جنوبی اشاره کرد و گفت: با همکاری و هماهنگی سازمان شیلات و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، حدود ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های ساحلی برای پرورش میگو در حال تکمیل مطالعات و فرآیند مستندسازی بوده که به زودی فراخوان آن برای جذب سرمایه‌گذار صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به اینکه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در قالب توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای وجود ندارد، گفت: ۸۰ درصد مبلغ اجرای طرح در قالب تسهیلات در اختیار بهره‌برداران با نرخ ۴ و ۶ درصد قرار خواهد گرفت.

(دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷) ۱۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها