دوشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۸۳۰۴۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

تجارت ترجیحی و تهاتری، راهکار بخشی خصوصی برای تقویت تجارت ایران و ترکیه

ریفات حیصارجیکلی اوغلو رئیس اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی و بورس کالای ترکیه که در راس هیاتی تجاری به ایران آمده، با غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این نشست ضمن تشریح مشکلات موجود بر سر راه تجارت ترکیه با ایران، از بازگشایی مرز رازی میان ایران و ترکیه تا دو ماه آینده خبر داد.

در این نشست غلامحسین شافعی با اشاره به سابقه تحریم‌های اقتصادی ایران گفت: اعمال تحریم‌ها در کشور اگرچه منجر به بروز مشکلات متعددی شده، اما فعالان اقتصادی ایران هیچگاه در راه رسیدن به اهداف خود متوقف نشده اند؛ بلکه تجربه قبلی تحریم‌ها باعث شده تا فعالان اقتصادی بتوانند در این دوره از تحریم‌ها ابتکار عمل خود را بالاتر برده و در بخش های مولد به ویژه صنایع نوآوری داشته باشند.
 
رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه در آنکارا و توافق برای اصلاح قرارداد تجارت ترجیحی، میان دو کشور پیشنهاد داد تا اتاق‌های بازرگانی دو طرف نقطه‌نظرات خود را جهت اصلاح این قرارداد به دولت‌‌هایشان اعلام کنند.
 
شافعی همچنین با اشاره به اهمیت ترانزیت برای دو کشور، بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای کاهش ترافیک در گمرکات دو طرف تاکید کرد.
 
رئیس اتاق ایران با اشاره به موافقت دو دولت ایران و ترکیه در خصوص استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری، گفت: متاسفانه به رغم این تواف، بخش‌‌های خصوصی دو طرف همچنان برای استفاده از پول های ملی در مبادلات اقتصادی خود اقدامی نکرده‌اند و  مشخص هم نیست مشکل اساسی از کجاست.
 
شافعی در همین زمینه پیشنهاد داد تا با توجه به اهمیت استفاده از پول ملی در مبادلات اقتصادی و نقشی که رفع موانع بانکی دارد، شناسایی موانع استفاده از پول‌های ملی‌ ایران و ترکیه در مبادلات تجاری، در دستور کار اتاق‌های بازرگانی دو کشور قرار بگیرد.
 
تجارت تهاتری دیگر پیشنهاد رئیس اتاق ایران به منظور گسترش روابط تجاری ایران و ترکیه بود که در این نشست به آن پرداخته شد. به اعتقاد رئیس اتاق ایران، اتاق‌های بازرگانی دو کشور نقش تاثیرگذاری در افزایش تهاتر کالاهای ایران و ترکیه دارند.
 
شافعی در پایان تاکید کرد: همانطور که روسای جمهور ایران و ترکیه اعلام کردند با رفع موانع تجاری، رسیدن سطح مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار چندان دور از انتظار نیست.
 
ضرورت راه‌اندازی سیستم تجارت تهاتری
 
در ادامه این نشست، ریفات حیصارجیکلی اوغلو رئیس اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی و بورس کالای ترکیه ضمن تایید پیشنهاد رئیس اتاق ایران در زمینه راه‌اندازی تجارت تهاتری گفت: راه عبور از تحریم‌ها برای ایران و ترکیه راه‌اندازی سیستم تجارت تهاتری به نحو مطلوب است.
 
ریفات حیصارجیکلی اوغلو تصریح کرد: درست است که روسای جمهور دو کشور رسیدن تجارت به 30 میلیارد دلار را هدف‌گذاری کرده‌اند اما باید بپذیریم که در حال حاضر مشکلات متعددی بر سر راه این هدفگذاری وجود دارد.
 
او با تاکید بر این نکته که افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و ترکیه نقش حایز اهمیتی در رفاه مردم در دو کشور و همچنین تقویت روابط سیاسی دارد، حل موانع تجاری میان ایران و ترکیه را در شرایط فعلی ضروری دانست.
 
او در توضیح مشکلات موجود بر سر راه روابط تجاری ایران و ترکیه گفت: متاسفانه به دلیل شرایط خاص ارزی ایجاد شده در ایران، دولت اقدام به ممنوعیت واردات برخی کالاها کرده است که نزدیک به 60 ماده از تجارت ترجیحی ترکیه را در بر می‌گیرد؛ بر همین اساس عملا قرارداد تجارت ترجیحی که قبلا وجود داشت با توجه به شرایط فعلی به حالت ابطال درآمده است و دولت ترکیه انتظار دارد از این نوع محدودیت‌ها مستثنی شود.
 
حیصارجیکلی اوغلو در خصوص پیشنهاد رئیس اتاق ایران مبنی بر مبادله تهاتری، تاکید کرد که ساز و کار این نوع تجارت باید به صورت روشن معلوم باشد تا هر دو طرف بدانند که چه محصولی قرار است میان دو کشور رد و بدل شود.
 
رئیس اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی ترکیه به مشکلات مربوط به حمل و نقل میان دو طرف نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت هزینه‌های مربوط به مابه‌التفاوت سوخت از طرف کامیون‌های ترکیه‌ای و ایرانی منجر به بالارفتن قیمت تمام شده محصولات می‌شود و این قطعا به نفع دو کشور نیست. به خصوص اینکه ترکیه برای صادرات کالا به کشورهایی مانند قرقیزستان از مسیرهای زمینی ایران بیشترین استفاده را می کند و پرداخت این مابه التفاوت از یک طرف باعث می‌شود تا هزینه حمل و نقل برای فعالان اقتصادی ترکیه‌ای بالاتر رود و هم کشورهای دیگر برای پرداخت هزینه با ترکیه حالت رقابتی پیدا ‌کنند.
 
حیصارجیکلی اوغلو با اشاره به سخنان غلامحسین شافعی در خصوص سرعت بخشی در فعالیت گمرکات ترکیه، از بازگشایی مرز رازی باهدف توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه طی 2 ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی ترکیه مسئول ساخت‌وساز در مرز رازی است و تا بهره‌برداری از این مرز فصاله‌ای نداریم.
 
 
 
رئیس اتحادیه‌های بازرگانی و بورس کالای ترکیه در پایان بر ضرورت تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ترکیه و ایران، بر اساس پیشنهادات قبلی ارائه شده از طرف پارلمان بخش خصوصی ایران تاکید کرد.
 
ضرورت توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه در منطقه اکو
 
توسعه همکاری‌های دو جانبه ایران و ترکیه به خصوص در منطقه اکو، موضوعی بود که معاون امور بین‌‎الملل اتاق ایران در پایان این نشست به آن پرداخت.
 
محمدرضا کرباسی با اشاره به این نکته که ایران و ترکیه در چند سازمان بین‌المللی شریک یکدیگرند و نگاه مشترکی هم به سازمان‌های منطقه‌ای دارند، همکاری ایران و ترکیه را در حوزه انرژی، به خصوص همکاری‌های نفتی این دو کشور را در منطقه اکو  حایز اهمیت دانست.
 
تصمیم‌گیری درباره ساختار اتاق اسلامی دیگر موضوعی بود که معاون امور بین‌الملل اتاق ایران پیشنهاد داد تا بخش خصوصی دو کشور ایران و ترکیه آن‌را در  دستور کار خود قرار دهند.
(دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷) ۱۰:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها