دوشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۳۰۴۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ایران قادر به تامین مواد غذایی کشور‌های حاشیه خلیج فارس است/صادرات ۵ میلیارد دلار میوه و تره بار در سال

نورانی گفت: با توجه به پتانسیل تولید محصولات کشاورزی در ایران، امکان تامین نیاز مواد غذایی کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ، با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال اخیر تغییر و تحولات زیربنایی چشمگیری در حوزه صادرات محصولات کشاورزی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در دهه ۵۰، از ۱۷ کشور میوه وارد ایران می‌شد که این امر جای تاسف داشت که در کنار نام ایران در سازمان بین المللی فائو در آن مقطع زمانی، واردکننده بودیم.
 
وی افزود: طی سال‌های بعد از انقلاب علاوه بر کاهش چشمگیر واردات، صادرکننده بسیاری از محصولات میوه و تره بار هستیم به طوریکه ارزش صادراتی این محصولات به ۴ تا ۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.
 
نورانی ادامه داد: طبق آمار فائو با توجه به پتانسیل بالای تولید محصولات کشاورزی در ایران، به سهولت امکان تامین مواد غذایی مورد نیاز در داخل و کشور‌های حوزه خلیج فارس وجود دارد.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره هدر می‌رود، بیان کرد: با توجه به بحران آب و خشکسالی‌های اخیر، ضایعات بالای تولید محصولات کشاورزی مخاطرات منفی در بردارد که از این رو باید شرایطی ایجاد شود که این میزان ضایعات به صادرات تبدیل شود چرا که طبق آمار این میزان هدر رفت مواد غذایی، ۹ میلیون گرسنه را سیر خواهد کرد.
 
رشد ۳۵۳ درصدی تولید گندم طی ۴۰ سال اخیر/ برنامه‌ای برای صادرات نداریم 
 
وی با اشاره به اینکه از ۱۳ اقلیم تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا حدود ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بالای تولید در کشور نه تنها می‌توان با مدیریت بهینه آب با خشکسالی مقابله کرد بلکه با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا می‌توان ظرفیت تولید را بالا برد و تغییرات شگرفی در صنایع غذایی ایجاد کرد که با این وجود برای تامین مواد غذایی مورد نیاز دیگر دستمان به سوی کشور‌های بیگانه دراز نخواهد بود.
 
نورانی در ادامه افزود: طی سال‌های بعد از انقلاب، بحران‌های متفاوتی در اثر تحریم ایجاد شد که باید از شرایط پیش آمده فرصت سازی کرد تا با تولید مناسب محصول دیگر نگاهمان به واردات نباشد.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزایش تولید محصولات کشاورزی را تنها راهکار مقابله با تحریم دانست و گفت: با افزایش تولید در بخش کشاورزی می‌توان تحریم‌های ظالمانه علیه کشور را دور زد. چراکه علاوه بر افزایش توان تولید، باید مشکلات و مسائل داخلی مربوط به صادرات را مرتفع کرد تا شاهد از دست دادن بازار‌های صادراتی نباشیم.
 
وی با انتقاد از نبود متولی صادرات در بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به آنکه ارگان‌های متعددی در امر صادرات دخالت دارند، از این رو باید زیر یک چتر واحد جمع شوند چرا که ممنوعیت یک شبه صادرات منجر به از دست دادن بازار‌های هدف خواهد بود.
 
نورانی ادامه داد: در سال ۹۱ همزمان با اوج تحریم ها، کشتیرانی والفجر تعطیل شد که این امر موجب شد تا مسیر ۸ تا ۱۶ ساعته کالا به ۸ تا ۱۲ روز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس برسد و بعضا از کشور‌های ثالث صادرات انجام شود که این امر علاوه بر افزایش هزینه‌های حمل و نقل به سبب ضایعات بالا منجر به از دست دادن بازار‌های هدف خواهد شد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تصمیمات صادراتی باید در کتاب مقررات صادرات به عنوان مرجع درج شود، بیان کرد: هر تصمیمی که برای سال ۹۸ در حوزه صادرات می‌خواهد اتخاذ شود باید در کتاب مقررات صادرات به عنوان مرجع درج شود تا صادرکنندگان و واردکنندگان تکلیفشان را بدانند چرا که تصمیم‌های خلق الساعه منجر به بروز التهاب در بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.
 
وی تراز صادرات محصولات کشاورزی طی ۴۰ سال اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به اعتقاد بنده باید نرخ ارز در کشور واقعی باشد تا بتوان در حوزه صادرات برنامه ریزی دقیقی داشت چرا که در مواقعی که تفاوت نرخ واقعی با بازار زیاد است، بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای وارد حوزه می‌شوند.
 
نورانی با انتقاد از سیاست‌های تشویق صادرکنندگان افزود: طی سال‌های اخیر، مسئولان دولتی برای تشویق و ترغیب صادرکنندگان از سیاست صادرات در ازای واردات استفاده می‌کنند، در حالیکه راه توسعه تولید و صادرات این نیست که یک یورو صادرکنیم و در مقابل ۲ یورو وارد کنیم.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان با اشاره به ضرورت صادرات اصولی و تخصصی به بازار‌های هدف تصریح کرد: در امر صادرات باید از نقطه نظرات تشکل‌های صادراتی استفاده کرد تا بتوان به جایگاه مطلوب در صادرات دست یافت.
(دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷) ۰۹:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها