یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۳۰۳۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس اقتصاد

اعتبار ثبت سفارش کالا ۶ ماهه شد

رئیس کل گمرک ضمن اشاره به اینکه مهلت ثبت سفارش کالا از این هفته از سه ماه به شش ماه افزایش خواهد یافت، آخرین وضعیت خودروهای وارداتی که در اماکن گمرکی و غیر گمرکی متوقف هستند را تشریح کرد.

مهدی میراشرفی در حاشیه نشست تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که پیش از ظهر امروز در مقر مرکزی ناجا برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قطعاً اگر ما بتوانیم تجارت رسمی را تسهیل کرده و کنترل‌های غیر مزاحم را افزایش داده و به این سمت پیش برویم میل به تجارت قاچاق نیز کاهش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه معتقدیم یکی از دلایل قاچاق کالا تعدد قوانین است، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ سازمان در بحث تجارت رسمی تولی‌گری دارند که لازم است به این مساله توجه شود.
میر اشرفی با بیان این که ما به دنبال این هستیم تا نظارت‌ها و کنترل‌ها را افزایش داده و در عین حال کنترل فیزیکی را کاهش دهیم، خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که در آینده تراشه‌های rfid را روی کانتینرها نصب کنیم که انشا الله این طرح از چابهار آغاز خواهد شد.
میر اشرفی با بیان این که عمده پرونده‌های قاچاق در کشور پرونده‌هایی هستند که ارزش قابل توجهی ندارند، گفت: ما باید به سمتی برویم که مقابله با دانه درشت‌ها را افزایش دهیم که در این راستا لازم است سازمان‌های مسئول و متولی در بحث تجارت رسمی هماهنگی بیشتری داشته باشند.
رئیس کل گمرک در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت خودروهای وارداتی در گمرک اظهار کرد: در بحث خودرو بین ۱۰ تا ۱۳ هزار خودرو در اماکن گمرکی و غیر گمرکی مانند مناطق آزاد متوقف است که ما در حال برنامه ریزی برای ترخیص این خودروها هستیم و باید طوری رفتار کنیم که هم حدود ۱۰ هزار نفری که پیش ثبت نام کرده بودند به حقشان برسند. هم آن مواردی که ممکن است خودرویی با ارزش دولتی خریداری شده باشد شناسایی شده و ما به‌التفاوت آن قبل از ترخیص پرداخت شود.
رئیس کل گمرک درباره این که آیا ممکن است خودرویی که قاچاق است معدوم شود گفت: ما بحث معدوم سازی اتومبیل‌ها را نداریم، بلکه این خودروها ممکن است یا ترخیص شوند یا متروکه تشخیص داده شوند؛ یا مرجوع شوند و یا صادر شوند که تمام این موارد با حکم قانون انجام خواهد شد.
وی درباره‌ی فعالیت پلیس گمرک نیز گفت: در مجموعه ما یگان حفاظت گمرک فعال است که فرماندهی آن تحت نظارت نیروی انتظامی است.
میر اشرفی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره‌ی وضعیت واگن‌های مترو و تجهیزات آتش نشانی و اورژانس که در گمرک هستند گفت: متأسفانه برخی از مباحث تحریمی که پیش آمد سبب کند شدن انتقال خودروها و تجهیزات شد. در واقع تا زمانی که پول به حساب فروشنده وارد نشود امکان ترخیص آن وجود ندارد و حتی برخی از موارد در لنگرگاهها هستند و هنوز به گمرک نیز نیامدند چرا که فروشنده نتوانسته ما به ازای کالای خود را دریافت کند.
وی ادامه داد: با این وجود ما درباره این موارد تلاش کردیم که با تضمین آنها را از گمرک ترخیص کنیم و به هیچ عنوان این که گمرک مانع است صحیح نیست.
رئیس کل گمرک در پاسخ به این که آیا در گمرک قاچاق صورت می‌گیرد، گفت: بنده بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم که طرح چنین ادعایی کم لطفی به گمرک است. برخی از تخلفات را خود ما در گمرک شناسایی و با آن برخورد می‌کنیم.
وی افزود: یک بخشی از موارد نیز قاچاق نیست، بلکه تخلف و مرز بین تخلف و قاچاق مشخص است و نباید این دو را با یکدیگر ترکیب کرد که البته با این تخلفات نیز برخورد می‌کنیم.
میر اشرفی از هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های مربوطه نیز خبر داد و گفت: از این هفته ثبت سفارش از سه ماه به شش ماه افزایش خواهد یافت که این بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد و در آینده از مشکلات بعدی جلوگیری می‌شود.
وی درباره‌ی نصب دستگاه‌های ایکس ری در پایانه‌های گمرکی مرزی نیز گفت: در تمام پایانه‌های گمرکی ما دستگاه ایکس ری وجود ندارد، اما مثلاً در مرز بازرگان از این دستگاه استفاده کرده‌ایم خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده و جلوی قاچاق و حتی مواردی نظیر قاچاق انسان نیز گرفته شده است.
میراشرفی در پاسخ درباره‌ی ترخیص ۶۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در گمرک نیز گفت: بخش قابل توجهی از این گوشی‌ها ترخیص شده و مابقی نیز تا پایان امسال ترخیص خواهد شد.

(یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها