جمعه / ۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۲۹۹۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس سرویس عمومی

بلاتکلیفی واردکنندگان کود از تخصیص ارز تا گرفتن مابه‌تفاوت در گمرک

عضو هیأت مدیره انجمن وارد کنندگان کود و سم گفت: شرکت کشتیرانی ایران قیمت خود را به دو و نیم برابر رسانده است و کالایی را که هر کانتینر 800 یورو بوده به 1800 یورو افزایش داده است.

محسن‌احمد مخبری عضو هیأت مدیره انجمن وارد کنندگان کود و سم ، در خصوص مشکلات واردات کود اظهار کرد: آمار دقیقی برای نیاز کشور به کود وجود ندارد و ما از هر کدام از ارگان‌ها که این آمار را خواسته‌ایم عدد دقیقی به ما نداده‌اند اما رقم 5 میلیون تن را به صورت کلی اعلام کرده‌اند.
 
وی افزود: در این چند ماه که از 21 فروردین مقررات تغییر کرده است واردکنندگان هنوز نمی‌دانند گروه کالایی آنها در گروه یک قرار دارد یا گروه دو، یعنی یا با ارز 4200 تومانی باید وارد کنند و یا با ارز نیمایی اجازه واردات دارند.
 
عضو هیأت مدیره انجمن وارد کنندگان کود و سم در ادامه تصریح کرد: این اختلاف هنوز بین بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و بسیاری از کودها را ما با ارز 4200 تومانی ثبت سفارش کردیم و در گمرک از ما ما‌به‌تفاوت گرفتند. کود آهن یک بار در گروه یک قرار گرفته و دوباره به گروه 2 رفته و مجددا به گروه یک منتقل شده است. این مساله موجب بلاتکلیفی در بخش واردکنندگان بخش خصوصی کود شده است.
 
مخبری با اشاره به اینکه بخش دولتی به راحتی توان واردات دارد، تاکید کرد: بخش دولتی مشکل ارز ندارد چرا که ارز اختصاص یافته در ابتدای امر سهم شرکت خدمات حمایتی بوده است و به راحتی کود مورد نیاز را وارد می‌کند. بخش خصوصی با مشکل واردات مواجه است برخی با ارز نیمایی، برخی با ارز 9100 تومانی و برخی با ارز 11 هزار و 500تومانی وارد می‌کنند و تفاوت قیمت‌ها و نوسان بسیار فاحش است و باعث بی‌ثباتی می‌شود.
 
وی افزود: در شرایطی که ما یک کالای واحد را با سه نوع ارز و تفاوت نرخ وارد کنیم یقینا بر بازار مصرف تاثیر بالایی خواهد گذاشت و با هم نمی‌توانند رقابت کنند و آشوب در بازار ایجاد می‌شود بنابراین هرکس با هر قیمتی که بخواهد می‌تواند کود را بفروشد.
 
عضو هیأت مدیره انجمن وارد کنندگان کود و سم با اشاره به این نکته که مشکلات نقل و انتقالات ارزی واردات را غیرممکن می‌کند، اذعان داشت: نقل و انقالات ارزی یکی دیگر از مشکلات اصلی واحدها و شرکت‌های واردکننده کود است و بسیاری از شرکت‌های اروپایی ارسال کالا به ایران را قبول نمی‌کنند. شرکت‌های ایتالیایی پولی را که دریافت کرده بودند به ایران برگرداندند و این مسئله همه‌گیر شده است.
 
وی ادامه داد: ما مشکلات حمل و نقل هم داریم و شرکت کشتیرانی ایران قیمت خود را به دو و نیم برابر رسانده است و کالایی را که هر کانتینر 800 یورو بوده به 1800 یورو افزایش یافته است. ما 4 ماه قبل کود را با 800 یورو سفارش داده‌ایم و امروز در گمرک شرکت حمل و نقل از ما درخواست 3600 یورو می‌کند و بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی هم در این زمینه کمکی به ما نمی‌کنند و مابه‌تفاوت را پرداخت نمی‌کند.
 
عضو هیأت مدیره انجمن وارد کنندگان کود و سم افزود: نرخ شرکت‌های کشتیرانی خارجی هم بیشتر شده و در آینده تجاری ایران موثر خواهد بود و قشر کشاورز نمی‌تواند به راحتی کود تهیه کند و محصول با کیفیتی تولید نخواهد شد.
 
مخبری با انتقاد از شعار خصوصی سازی در کشور خاطرنشان کرد: کودهای وارداتی ما نیترات کلسیم، سولفات پتاسیوم، آمونیوم فسفات است و کودهای پایه را شرکت خدمات حمایتی وارد می‌کند. این شرکت دولتی خلاف قانون واگذاری به بخش خصوصی عمل می‌کند و به راحتی با دریافت ارز 4200 تومانی واردات انجام می‌دهد در حالی که کار را باید به بخش خصوصی واگذار کند. بخش‌های خصوصی تنها چند اسم هستند و 95 درصد از واردات رابخش‌های دولتی انجام می‌دهند.
(جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷) ۱۳:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها