پنج شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۲۹۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

آیا گرانی به اقلام اساسی شب عید می‌رسد؟

آیا گرانی به اقلام اساسی شب عید می‌رسد؟ با توجه به آنکه تنها کمتر از دو ماه به ایام شب عید زمان باقی است، بازار اقلام اساسی با رفت و آمد بیشتری روبه‌رو می‌شود که همین امر بر افزایش قیمت بیش از پیش دامن می‌زند.

با توجه به آنکه تنها کمتر از دو ماه به ایام شب عید زمان باقی است، بازار اقلام اساسی با رفت و آمد بیشتری روبه‌رو می‌شود و همین امر بر افزایش قیمت بیش از پیش دامن می‌زند.
گزارش‌های میدانی از بازار برنج، حبوبات، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میوه و دیگر محصولات پرتقاضای این ماه حاکی از آن است که قیمت برخی از اقلام به سبب ازدیاد تقاضا و سودجویی دلالان و عوامل واسطه با نوساناتی در بازار روبه‌روست، این درحالی است که مسئولان تنظیم بازار به سبب ذخیره سازی و واردات مناسب کالاها از آرامش حاکم بر بازار خبر می‌دهند.
با توجه به نوسان اخیر محصولات پروتئینی و نوید افزایش مجدد قیمت در روزهای آتی با یک حساب سرانگشتی در می یابیم که افزایش نرخ محصولات هیچ گونه سنخیتی با درآمد قشرهای متوسط و ضعیف جامعه ندارد و این امر بر کاهش قدرت خرید خانوار و نگرانی از آینده بازار دامن می‌زند.
با وجود آنکه رئیس جمهور بارها تاکید کرده است که گرانی به اقلام اساسی برای ایام پایانی سال نمی‌رسد و با قیمت‌های پایینی در بازار عرضه می‌شود از این رو باید دید که دولت و سیاست تنظیم بازار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها می‌تواند موثر باشد یا خیر؟
یکی از فعالان بازار عمده فروشی مولوی از افزایش قیمت برنج ایرانی در روزهای اخیر در بازار خبر داد و گفت: کمبود برنج خارجی و بلاتکلیفی کشتی‌ها در بنادر به سبب عدم اختصاص ارز موجب شده تا قیمت برنج ایرانی با نوسان چشمگیری در بازار روبه‌رو شود.
به گفته وی، افزایش قیمت برنج خارجی، برنج ایرانی، روغن و غیره در ماه‌های اخیر بسیاری از خانوارها را برای تأمین مایحتاج خود با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.
آخرین بررسی‌ها از بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو مرغ ۱۳ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰، ران مرغ با کمر ۱۳ هزار، ران مرغ بدون کمر ۱۴ هزار، فیله مرغ ۲۷ هزار، شقه گوسفندی ۸۳ هزار، سردست گوسفندی ۹۲ هزار، راسته گوسفندی ۸۷ هزار، شقه گوساله ۷۵ هزار، سردست گوساله ۸۳ هزار و راسته گوساله ۸۰ هزار، قزل آلا ۳۰ هزار، شیر جنوب ۵۸ هزار، سالمون نروژ ۱۲۵ هزار، سنگسر طلایی ۵۰ هزار، سنگسر شهری ۴۵ هزار تومان است.
همچنین بازار عمده فروشی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج خارجی ۸ تا ۸ هزار و ۵۰۰، برنج ایرانی ۱۳ تا ۲۰ هزار، قند شکسته ۶ تا ۷ هزار، شکر ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰، روغن ۵ کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار، چای ایرانی ۳۰ تا ۹۰ هزار، چای خارجی ۴۰ تا ۱۵۰ هزار، عدس ۹ هزار، نخود ۱۰ هزار، لوبیا قرمز ۱۵ هزار، لپه ۱۳ هزار، لیمو عمانی ۳۰ هزار، لوبیا چیتی ۱۷ هزار، پسته از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار، بادام هندی ۲۲۰ تا ۲۸۰ هزار، تخمه آفتابگردان ۱۸ تا ۲۳ هزار، تخمه ژاپنی ۳۰ تا ۳۸ هزار، بادام ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار، فندق ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار، مغز گردو سفید ۱۹۰ تا ۲۱۰ هزار، مغز گردو خورشتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزارتومان است.
بازار اقلام اساسی نوسان خاصی نخواهد داشت
قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی  از سکوت و آرامش بر بازار اقلام اساسی خبر داد و گفت: با توجه به فراوانی کالا در انبارها، نوسان خاصی تا شب عید در بازار اتفاق نخواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه رکود سنگینی بر بازار مواد غذایی حاکم است، افزود: با توجه به نوسان نرخ اقلام در ماه‌های اخیر و کاهش قدرت خرید خانوار، تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.
حسنی افزایش قیمت مواد غذایی در ایام پایانی سال را تکذیب کرد و گفت: تغییر نگاه مردم معطوف به خریدهای ماهانه و عدم احتکار خانگی از یک سو و فراوانی کالا در انبارها از سوی دیگر موجب شده تا بازار شب عید همچنان در آرامش به سر برد.
این مقام مسئول با اشاره به دلایل افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها و سنتی بودن کشت و برداشت محصول، قیمت تمام شده بالاست و این امر موجب شده تا برنج ایرانی آرام آرام به کالای لوکس تبدیل شود.
وی با بیان اینکه ۳۵ درصد تقاضا برای برنج ایرانی است، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج ایرانی، تنها قشر محدودی از جامعه توان خرید این نوع برنج را دارند.
دبیرکل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه مشکل خاصی در بازار برنج خارجی وجود ندارد، گفت: با توجه به واردات قابل توجه برنج خارجی ظرف یک ماه آینده پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار شب عید رخ ندهد.
کمبودی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد
محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از فراوانی اقلام اساسی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ذخایر مناسب انبارها هیچ‌گونه کمبودی در توزیع اقلام اساسی نظیر برنج، روغن، حبوبات و قند و شکر در بازار وجود ندارد.
وی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت برنج ایرانی در بازار خبر داد و گفت: این در حالی است که قیمت سایر کالاها همچون قند و شکر و حبوبات نه تنها نسبت به قبل افزایش نیافته بلکه تا حدودی افت کرده است.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: با توجه به ذخایر مناسب کالاهای اساسی پیش‌بینی می‌شود که اگر مشکل خاصی در بازار رخ ندهد، بازار شب عید همچنان در رکود و آرامش به سر می‌برد.
کمبودی در عرضه میوه شب عید نداریم
حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار اظهار کرد: با توجه به فراوانی تولید مرکبات، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود و نوسان قیمت وجود ندارد.
وی حداکثر قیمت هر کیلو پرتقال در میدان را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی به دلیل عدم ورود در زمان مقرر هر کیلو پرتقال را با نرخ ۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری کرده است.
صابری با بیان اینکه نیازی به واردات سیب نداریم، بیان کرد: با توجه به میزان تولید و احتساب مصرف، هیچ گونه کمبودی در بازار وجود ندارد و تنها به دلیل سرمازدگی بهاره، بخشی از میزان عرضه سیب سوپر کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی هر کیلو پرتقال تنظیم بازار شب عید را با نرخ ۷ هزار و ۹۵۰ تومان از سردخانه داران خریداری می‌کنند، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو پرتقال حداکثر در میدان ۵ تا ۶ هزار تومان است.
وی درباره اینکه قیمت سیب و پرتقال در ستاد تنظیم بازار شب عید مشخص نشده است، تصریح کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار پس از برآورد هزینه‌های حمل و نقل و کسر یارانه، نرخ مصوب محصولات را اعلام خواهند کرد.
قیمت گوشت قرمز همچنان در بازار بالاست
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۷۲ تا ۷۵ هزار تومان به مغازه دار و ۸۱ تا ۸۲ هزار تومان عرضه می‌شود.
وی کمبود دام ناشی از قاچاق را دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز طی ماه‌های اخیر در بازار اعلام کرد.
ملکی ادامه داد: با توجه به اظهارات مسئولان ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش واردات گوشت قرمز و دام زنده از رومانی در ایام پایانی سال، انتظار می‌رود که آرامش دوباره به بازار بازگردد.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نرخ هر کیلو دام زنده در میادین را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با واردات دام زنده و کنترل قاچاق از مرزهای کشور پیش‌بینی می‌شود که قیمت دام و به تبع گوشت قرمز در بازار کاهش یابد.
حباب ۱۰ درصدی قیمت بر بازار آجیل و خشکبار
مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران از کاهش قیمت آجیل و خشکبار در بازار خبر داد و گفت: با کاهش تقاضا بعد از شب یلدا، قیمت آجیل و خشکبار با روند نزولی در بازار روبرو شده است‌.
وی با اشاره به اینکه حباب ۱۰ درصدی بر بازار آجیل و خشکبار حاکم است، افزود: با شرایط فعلی عرضه و تقاضا انتظار می رود که قیمت اقلام آجیل و خشکبار به نرخ واقعی خود در بازار برسد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران ادامه داد: با توجه به رکود حاکم بر بازار بعید است که نوسان خاصی در بازار آجیل شب عید اتفاق بیفتد.
وی در پایان تصریح کرد: طی ماه های اخیر قیمت تمامی اقلام آجیل و خشکبار ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.
محدودیتی در توزیع گوشت قرمز و مرغ تنظیم بازار وجود ندارد
رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع گوشت قرمز و مرغ برای تنظیم بازار وجود ندارد، اظهار کرد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن گوشت مرغ گرم با نرخ مصوب ۹ هزار و ۸۰۰ در غرفه‌های میادین میوه و تره بار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن مرغ منجمد با نرخ مصوب ۸ هزار و ۹۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غرفه‌های میادین میوه و تره بار تهران عرضه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ تن گوشت قرمز گوساله منجمد وارداتی با نرخ مصوب ۲۹ هزار تومان عرضه می‌شود، افزود: روزانه مقدار محدودی گوشت گرم گوساله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.
سالمی از توزیع روزانه ۴۰ تا ۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو شقه گوسفندی استرالیایی ۴۳ هزار و ۴۰۰ و شقه گوشفندی آسیای میانه ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع گوشت قرمز و مرغ وجود ندارد، تصریح کرد: پشتیبانی امور دام در نظر دارد که توزیع گوشت قرمز و مرغ منجمد و گرم را تا رسیدن بازار به تعادل ادامه دهد.
عرضه مستقیم ماهی در ایام پایانی سال یک راه برای کنترل قیمت
حسن صالحی رئیس سازمان شیلات افزایش قیمت ماهی در ماه‌های اخیر را امری بدیهی دانست و افزود:  افزایش هزینه‌های حمل و نقل، فرآوری، مکمل ها، قوطی و سبد‌های بسته بندی بر قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی داشته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید به طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته است، افزود: نوسان نرخ ارز در کنار سایر هزینه‌های تولید بر قیمت فروش ماهی اثر گذاشته است.
صالحی با بیان اینکه گرانی ماهی ارتباطی به میزان تولید ندارد، بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب، پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید آبزی پروری نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشد، از این رو اظهار نظر برخی افراد مبنی بر آنکه کمبود تولید عامل اصلی گرانی ماهی در ماه‌های اخیر است، صحت ندارد.
رئیس سازمان شیلات درباره آینده بازار ماهی در روز‌های آتی تصریح کرد: با توجه به هدف گذاری صورت گرفته، در نظر داریم تا با عرضه مستقیم ماهی از سوی تشکل‌های صیادی و آبزی پروری بخشی از واسطه‌ها را تعدیل کنیم تا در ایام پایانی سال فشار کمتری بر قشر‌های متوسط و ضعیف جامعه بیاید.
پیش بینی افزایش قیمت مرغ شب عید
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون فروش نقدی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ و فروش مدت دار ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌های سطح شهر ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان متغیر است.
وی افزود: با توجه به روند مناسب عرضه مرغ گرم و منجمد در بازار پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در روز‌های آتی به نرخ واقعی ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خود برسد و دوباره از اواخر بهمن به سبب ازدیاد تقاضا با نوساناتی روبه‌رو خواهد شد.
یوسفی ادامه داد: باتوجه به نوسان نرخ نهاده‌های دامی، قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها نباید کمتر از ۱۲ هزار تومان باشد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: اگر تمیهداتی فراهم شود که نهاده‌های دامی کشتی‌های مانده روی آب ترخیص و در اختیار مرغداران قرار گیرد، می‌توان امید داشت که قیمت مرغ به نرخ تعادلی مد نظر مسئولان در ایام پایانی سال می‌رسد.
تأکید رئیس جمهور بر ثبات قیمت ها در ایام پایانی سال/ مسئولان نظارت بیشتری داشته باشند
با توجه به تأکید رئیس جمهور بر کنترل قیمت ها برای بازار شب عید به نظر می رسد که تعزیرات و دستگاه‌های مسئول با اعمال نظارت‌های بیشتر بر بازار باید از سودجویی دلالان و عوامله واسطه از افزایش قیمت در بازار جلوگیری کنند.
 مسعود بصیری مدیر کل دفتر برنامه ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین گوشت مرغ شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: برای تأمین نیاز گوشت مرغ شب عید با قیمت مناسب برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده­­ و در صورت نیاز شرکت پشتیبانی امور دام می‌تواند به منظور تنظیم قیمت بازار به موقع برای عرضه مرغ ورود پیدا کند.
وی افزود: میزان کل ارز تخصیص یافته به برنج وارداتی برای رفع کسری این محصول در بازار مصرف کشور تا کنون بیش از کل سال قبل است.
مدیرکل برنامه ریزی ، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهادکشاورزی گفت: با افزایش ۱۱.۲ درصدی تخصیص ارز برای واردات برنج، نگرانی در این زمینه به ویژه برای تنظیم بازار شب عید وجود ندارد.
با توجه به اظهارات مدیر کل برنامه ریزی تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام مبنی بر نبود تنش قیمت در ایام پایانی سال انتظار می‌رود که گرانی به بخش اقلام اساسی نرسد تا قشرهای ضعیف و متوسط جامعه برای تامین مایحتاج خود مشکلی نداشته باشند.

(پنج شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها