چهارشنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۹۶۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

زیتون؛ به نام طارم به کام رودبار

زیتون، محصول عمده طارم است که گاهی - اکثر مواقع - شاهد فروش آن به نام رودبار هستیم.

شهرستان طارم یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان به‌شمار می‌رود، تا جایی که پای کشاورزی زنجان بدون طارم لنگ می‌زند.  تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که این شهرستان از ظرفیت بالایی در کشت انواع محصولات برخوردار باشد، تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون از همه محصولات بیشتر است.
 
متاسفانه طی سال‌های اخیر  از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی طارم آن طور که باید استفاده نشده است، تا جایی که بسیاری از محصولات این شهرستان برای هم‌وطنان یا ناشناخته است یا به نام دیگر شهرها روانه بازار می‌شود. از دلایل عمده‌ای که باعث ناشناخته ماندن محصولات طارم به‌ویژه زیتون شده شده است، می‌توان به نبود برند، کمبود صنایع تبدیلی و نیز عدم وجود بازارچه‌های محلی به‌ویژه در مسیرهای اصلی و توریستی شهرستان اشاره کرد که همه این عوامل دست به دست هم داده است تا زیتون طارم اغلب به نام شهرهای دیگر به‌ویژه رودبار فروخته شود.
 
از راهکارهایی که می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصاد حوزه کشاورزی و شناساندن محصولات این شهرستان شود، می‌توان به موضوعاتی مانند توجه اساسی به حوزه گردشگری کشاورزی، برگزاری جشنواره‌های مختلف، ایجاد بازارچه محلی و جلوگیری از خام‌فروشی محصولات اشاره کرد که  در همین رابطه عضو شورای شهر آب‌بر با اشاره به اینکه علی‌رغم وجود حدود 65 نوع محصول باکیفیت و تولید سالانه حدود 500 هزار تن محصول، متاسفانه از این ظرفیت نیز آن‌طور که باید استفاده نشده است، می‌گوید : خیلی از این محصولات برای هم‌وطنان ناشناخته است و یا به نام مناطق دیگر روانه بازار می‌شود .
 
جلیل جعفری با اشاره به برگزاری جشنواره‌های گیلاس در روستای شیت، جشنواره توت در روستای هزاررود و زیتون در سال‌های گذشته در شهر آب‌بر، می‌افزاید: این جشنواره‌ها که با هزینه‌های خیلی کم و با کمک مردم ایجاد شد، توانست مسافران زیادی به این مناطق آورده و در شناسایی این محصولات موثر واقع شود .
 
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارچه‌های محلی در مناطقی از شهرستان، ادامه می‌دهد: بسیاری از مسافرانی که به شهرستان طارم سفر می‌کنند، به دلیل عدم وجود مکان مشخص جهت عرضه این محصولات، برای  خرید سوغات طارم سردرگم می‌شوند.
 
این عضو شورای اسلامی شهر آب‌بر با تاکید بر اینکه زیتون طارم که بیشتر از 45 درصد زیتون کشور را به خود اختصاص می‌دهد و رتبه اول کیفیت زیتون کشور را دارد، بازار مخصوصی در کنار راه‌های اصلی استان ندارد، بیان می‌کند: این محصول در مسیرهای استان گیلان با نام زیتون رودبار به فروش می‌رسد.
 
وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورری، می‌گوید:  باید سعی کنیم صنایع تبدیلی را گسترش داده و محصولات را بعد از بهره‌وری به بازار عرضه کنیم که برای نیل به این هدف نیز باید از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم.
(چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷) ۰۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها