چهارشنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۹۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات گلخانه‌ای سموم کمتری دارند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به روزرسانی قوانین، روش ها و ابزار شناسایی و مقابله با آفات گیاهی و همچنین اطلاع رسانی فعال در رسانه ها درباره شبهاتی که در خصوص سلامت محصولات کشاورزی مطرح می شود،ضروری است.

محمود حجتی در جمع شرکت کنندگان در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات که امروز در سالن توسعه این وزارت برگزار شد،اظهار داشت:زمانی کشاورزی ما معیشتی، جامعه دهقانی و مبادله کالا و بحث قرنطینه محدود بود اما امروز با تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی و مبادلات در سطح ملی و بین المللی در حال انجام است.
وی بر لزوم انجام بررسی و اصلاحات در زمینه قانونگذاری، بکارگیری روش ها و ابزارها در زمینه قرنطینه گیاهی متناسب و مطابق شرایط روز تاکید کرد و افزود:دیروز در حوزه مبادلات اندام گیاهی و بذور ضرورتی نداشتیم ولی امروز انجام این مبادلات در سطح داخلی و بین المللی از ضروریات است.
حجتی به گسترش مبادلات گیاهی و در پی آن متنوع تر و بیشتر شدن بیماری ها و آفات نباتی نسبت به گذشته اشاره و تصریح کرد: بعید است ضایعه گیاهی باشد که در دنیا روشی برای مقابله با آن وجود نداشته باشد بنابراین در قرنطینه گیاهی باید به روش ها و ابزار روز مجهز شویم و نسبت به شناسایی آفات و همچنین روش های مقابله با بیماری های گیاهی با همکاری و بهره گیری از دانش و تجارب دانشمندان و موسسات بین المللی اقدام نماییم.
وی اضافه کرد: این کار در تولید بذر در حال انجام است و در حوزه مقابله با آفات گیاهی هم باید انجام شود.
حجتی یادآور شد:عده ای در کشور هستند که معتقدند برای حل مشکلات حوزه مبارزه با آفات نباتی راهکار دارند که باید با آنان مذاکره و در صورت کاربردی بودن روش ها از توانمندی ها و نتایج تحقیقات آنان استفاده شود.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:در بحث باقیمانده سموم و کد رهگیری محصولات کشاورزی در جامعه حسایت وجود دارد و لازم است در این زمینه اهتمام بیشتری از نظر عملیاتی و اطلاع رسانی صورت گیرد.
محصولات گلخانه های سموم کمتری دارند
وی با رد این موضوع که در محصولات گلخانه ای آلودگی وجود دارد،گفت:آن چه در عمل مشاهده کرده ام محصولات گلخانه ای به خاطر مراقبت های بهداشتی بیشتر و استفاده از روش های بیولوژیک برای مقابله با آفات به دلیل بسته بودن محیط،سموم کمتری در آن مصرف می شود.
حجتی تصریح کرد:آنچه در افکار عمومی در خصوص باقیمانده سموم مطرح می شود در صورت صحت باید با عملکردمان اصلاح و در صورتی که غلط است باید با کار فرهنگی،تبلیغی و اطلاع رسانی، روشنگری شود که رسالت آن بر دوش این جمع است.
وی،پیگیری اختصاص کد رهگیری به محصولات کشاورزی را ضروری عنوان کرد و افزود:این موضوع در زمینه محصولات پر مصرف مثل سیزیجات که متاسفانه به غلط در جامعه تصور می شود این محصولات با آب های غیر متعارف آبیاری می شوند باید با جدیت دنبال و اطلاع رسانی شود.
وی با اشاره به این که در حال حاضر گوشت مرغ دارای کد رهگیری است،اظهار کرد:بر اساس کد رهگیری مردم متوجه می شوند که گوشت مرغ محصول کدام مرغداری است و در کدام کشتارگاه و در چه زمانی ذبح شده است.
حجتی تاکید کرد که محصولات زراعی و باغی نیز با برنامه ریزی دقیق باید کد رهگیری داشته باشند.
وزیر جهاد کشاورزی،اقدامات انجام شده برای ساماندهی وضعیت تولید و توزیع کود و سم در دوره اخیر را قابل تقدیر دانست و افزود:این اقدامات باید با جدیت و گسترش بیشتر ادامه یابد.

(چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها