سه شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۲۹۳۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انجماد اسپرم و جنین ماهی خاویاری در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان گفت: پرورش ماهیان خاویاری و دستیابی به فناوری تکثیر، تولید و انجماد اسپرم و جنین این گونه از ماهیان پس از انقلاب اسلامی در کشور آغاز شد.

اسحاق شعبانی با بیان اینکه مصرف سرانه ماهی به ۱۵ کیلوگرم در گیلان رسیده است، گفت: ماهی‌ها در بسته‌بندی‌های مختلف و به‌صورت محصولات نوین به استان‌هایی که از دریا فاصله دارند و ظرفیت آبزی‌پروری ندارند ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب مزرعه پرورش ماهیان سردآبی وجود نداشت، افزود: در ۴۰ سال گذشته ۳۰۹ مزرعه در گیلان ایجاد شد که اکنون بیش از 4780 تن محصول از آن برداشت می‌شود.
وی افزود: اکنون ۴۴۵ تن ماهی خاویاری در ۴۰ مزرعه استان تولید می‌شود.
اسحاق شعبانی گفت: 5694 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی در گیلان با اشتغالزایی برای 5445 نفر و تولید بیش از ۵۰ هزار تن در گیلان در حوزه شیلاتی فعالیت دارند.
وی افزود: استان گیلان در بخش تولید ماهی قرمز، تکثیر بچه ماهیان گرمابی و تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری رتبه نخست و در بخش تولید ماهیان گرمابی با تولید بیش از ۵۰ هزار تن رتبه سوم کشور را دارد.
مدیرکل شیلات گیلان تاکید کرد: برای حفظ و تداوم صید پایدار و اقتصادی در دریای خزر و بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان اقتصادی سالانه حدود ۱۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در دریا رهاسازی می‌شود.
اسحاق شعبانی پرورش ماهی در قفس، تنوع بخشی به تولید انواع آبزیان پرورشی، پرورش ماهیان زینتی آکواریومی، زالوی طبی و گیاهان آبزی، ارتقاء دانش علمی آبزی‌پروری و ایجاد مزارع خرد آبزی پروری در قالب مشاغل خانگی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش شیلات اعلام کرد.
وی در پایان اعلام کرد: پارسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آبزی در کشور صید و تولید شد که سهم گیلان ۶۴ هزار و ۶۸۰ تن بود.

(سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷) ۱۱:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها